Majitelé aut, pozor: Evropská unie chystá zákaz vozidel starších 15 let. Dotkne se to i vás?

Na to, že Evropská unie občas přijde s nějakým kuriózním návrhem, jsme si už zvykli. Teď se však objevila informace, která řidiče zvedá ze židlí.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Už dříve přišla Evropská unie s nápadem zakázat mladým jezdit autem po setmění, jak jsme psali na Událostech247. Důvodem je skutečnost, že až jednu pětinu všech vážných autonehod mají na svědomí mladí řidiči do 30 let. Tato data vychází z analýzy dvaatřiceti evropských zemí. Mladí řidiči podle nich často používají za jízdy mobil a jezdí zbytečně rychle.

Evropská unie chce bezpečnější silnice

Není to však zdaleka jediný návrh, jak zlepšit bezpečnost na silnicích. Víte od nás, že Evropská unie má na stole také návrh, který upravuje podmínky řízení pro celou řadu řidičů ve všech členských státech. Mnohé autokluby však považují tato pravidla za velmi přísná a nesouhlasí s nimi. V plánu je třeba zpřísnění pravidel pro řidiče nad 70 let. Nově by se měli pravidelně podrobovat prohlídkám, ale také zkouškám, aby se ukázalo, jak jim řízení jde.

Zákaz jezdit autem od 22:00 do 05:00. Nový nápad EU přivádí řidiče k nepříčetnosti. To jako budeme zavřeni doma?

Řidiči by měli znát také takzvaný holandský chvat. Vystupování z vozidla tímto způsobem se možná brzy stane standardní součástí řidičských testů v celé Evropě. Jak upozornily Události247, toto nové pravidlo má pomoci předcházet nehodám, které vznikají při vystupování z auta. Video návod na to, jak správně a bezpečně při vystupování otevírat dveře auta, najdete třeba na Youtube. ​Chvat je součástí pravidel například ve Velké Británii a do osnov autoškol má přibýt i v Belgii.

Je to jen falešný poplach

Teď se internetem šíří informace, které mohou mnohé majitele vozidel starších 15 let pěkně rozčílit. Podle těchto zpráv se totiž Evropská unie chystá zakázat provoz a opravy těchto aut z ekologických důvodů, píše web Energožrouti. Nakonec to však nebude tak horké. Návrh Komise EU z minulého roku má za cíl pouze aktualizovat starší směrnici a situace je o trochu jiná. Komise se i podle svého vyjádření na sociální síti X k zákazu provozu starších aut zatím nechystá.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
Česko má jeden z nejstarších vozových parků v celé unii

Návrh přináší jasnější pravidla pro definici, co je považováno za ojeté vozidlo a co za vozidlo na konci své životnosti. To umožní úřadům lépe zasahovat proti nelegálním praktikám a chránit jak spotřebitele, tak životní prostředí. Navíc by tato legislativa měla podpořit výrobu vozidel s menšími a snadněji opravitelnými součástkami, což přispěje k transparentnosti a bezpečnosti na trhu s ojetými vozy, píše dále web. „Taky se ta informace ke mě dostala. To by tedy byl vrchol, na nová auta spousta řidičů nemá peníze,“ řekl Událostem247 pan Milan z Karlových Varů.

Uvítali byste, aby starší auta nemohla vyrazit na silnici? Diskutovat můžete dole v komentářích

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články