V období, kdy se ceny neustále zvyšují, se většina z nás snaží ušetřit. Obchody teď přišly s nápadem, jak by se to mohlo podařit.
Někteří prodejci se snaží ušetřit i tím, že nenápadně obírají zákazníky, ti si toho ani nemusí všimnout. Většinu nakupujících totiž ani nenapadne, že když si koupí síťku s pomeranči, která je podle cedulky dvoukilová, nemusí to být vůbec pravda, jak jsme na Událostech247 informovali už dříve. Štáb TV Nova tehdy při kontrolním nákupu zjistil, že v uvedeném balení je nanejvýš 1 800 gramů pomerančů.
Názory zákazníků se různí
Zlevnit potraviny by však mohlo pomoci to, kdyby se prodávaly ve větších baleních. Ušetřilo by se tak totiž na obalech. Tvrdí to alespoň Potravinářská komora, podle které potraviny prodražují i náklady na obaly, a to až o dvacet procent, jak píše web CNN Prima News. Někteří ekonomové navrhují, že by se například salámy a sýry prodávaly v baleních po 200 gramech, namísto stávajících stogramových.
Podle zástupců obchodů větší balení zákazníci nechtějí. „Kupuji třeba balenou šunku a sýry, ale 200 gramů už by bylo moc a než bychom to po rozbalení snědli, určitě by se nám třeba šunka zkazila,“ řekla Událostem247 paní Adéla z Přerova. Ne každý má ale takový názor. „Já bych větší balení uvítala, jsme větší rodina a 200 až 300 gramů třeba šunky sníme raz dva. Určitě by se nám to vyplatilo víc, než malá stogramová balení,“ řekla Událostem247 paní Majka z Brna.
Češi kupují spolu se šunkou také spoustu igelitu
Například Mlékárna v Polné na Vysočině dodává sýry jak do ciziny, tak do obchodů v Česku. Zatímco v cizině chtějí co největší balení, na domácím trhu je to prý naopak, píše CNN Prima News. „V České republice jsem si řekl, že zkusíme 300 gramů. Hned mi náš marketingový ředitel vzkázal, že v žádném případě,“ uvedl jednatel Mlékárny Polná Miloš Kvasnička. Balení sýra z mlékárny má 150 gramů. Výrobce tvrdí, že by se do stejného obalu vešlo až 300 gramů sýra. „Čím menší balení, tím dražší je obal,“ vysvětlil Kvasnička.
Přitom právě obal se na ceně potraviny může podílet až z 20 procent. Prodejci tedy zákazníky v konečném důsledku obírají tím, že jim záměrně prodávají menší balení výrobků. „Když si jdeme koupit nějakou potravinu, tak si s ní kupujeme spoustu igelitu. To znamená, že poměr toho balení vůči potravině je u nás celkem velký v porovnání se zahraničím,“ cituje CNN Prima News ekonoma Petra Bartoně. Salámy a šunky v letácích z Německa a Polska mají 200 i více gramů, dodává web.