Měníte dodavatele energií? Když si nedáte pozor, může vás to stát desítky tisíc korun
Chcete změnit dodavatele energií, protože jste si našli takového, který má lepší a levnější tarify? Dejte si pozor, může vás to vyjít na tisíce korun.
Změna dodavatele energií může být jedním z nejefektivnějších způsobů, jak snížit výdaje domácnosti. Ne vždy je to však možné okamžitě a bez finančních následků. Ano, dnes se sice můžete podívat na nejrůznější nabídky dodavatelů a vybrat si ten nejvýhodnější tarif, jakmile k němu ale přejdete, bude vás čekat tučný poplatek. Jistě, z dlouhodobého hlediska ušetříte, první měsíce se vám ale budou vracet pouze ty peníze, které jste zaplatili na poplatku za zrušení smlouvy svému dodavateli. O jak velkém poplatku se bavíme?
Změna dodavatele není zdarma
Změna dodavatele může být výhodná a z dlouhodobého hlediska vám může ušetřit několik tisíc korun. Na druhou stranu je ale potřeba počítat s tím, že samotná změna není okamžitá a něco také stojí. Pokud má například zákazník smlouvu s fixovanou cenou, musí počkat na konec sjednaného období, které může být až tříleté. V opačném případě riskuje, že mu dodavatel naúčtuje smluvní pokutu.
Jak redakce Událostí247 zjistila, výše pokuty je u každého dodavatele jiná a záleží čistě na tom, jak si ji nastaví. Například PRE ve svém ceníku smluvních pokut upozorňuje, že pokud zákazník kategorie D předčasně ukončí smlouvu, pak musí zaplatit fixní pokutu ve výši 4 500 Kč. Mimo jiné na něj čeká i flexibilní pokuta ve výši 200 Kč za každý kalendářní měsíc do konce smlouvy. Pokud tedy klient s PRE podepíše smlouvu s fixovanou cenou na tři roky a ukončí ji hned po měsíci, pak na flexibilní pokutě zaplatí 7 000 Kč. Celkově ho tak ukončení smlouvy a změna dodavatele vyjde na 11 500 Kč.
Co se týká například ČEZu, tam jsou sankce dost podobné. „Zákazník se zavazuje, že v době účinnosti smlouvy nebude ve smluvním vztahu s jiným dodavatelem elektřiny, na základě kterého se uskutečňuje dodávka elektřiny do odběrného místa zákazníka. Pokud zákazník tento závazek poruší, má obchodník právo požadovat po zákazníkovi smluvní pokutu ve výši násobku 140 Kč a počtu kalendářních měsíců do konce sjednané doby trvání smlouvy,“ uvádí ve své smlouvě.
Lze odejít i bez sankcí
Podle ředitelky spotřebitelské organizace dTest Eduardy Hekšové by měl každý, kdo zvažuje změnu dodavatele, nejprve pečlivě prostudovat svou smlouvu. Její předčasné ukončení často znamená pokutu a mnohé z nich obsahují i automatické prodloužení. Bez jakékoli sankce je možné smlouvu ukončit v případě, že dodavatel jednostranně zvyšuje ceny nebo mění podmínky. V opačném případě se spotřebitel pokutě bohužel nevyhne.
Změna dodavatele může domácnostem přinést úspory, ale unáhlené rozhodnutí bez znalosti podmínek může vést naopak k finanční ztrátě. Experti proto doporučují, aby si lidé před podpisem nebo výpovědí smlouvy ověřili všechny detaily a ujistili se, že postupují podle pravidel a vyhnuli se tak zbytečným pokutám.




