Známý řetězec lhal svým zákazníkům. Na tento trik naletělo spousta lidí, dejte si na to pozor
Chodíte nakupovat do řetězce Albert? Pak si dejte pozor na to, abyste se nestali obětí podvodu – řetězec totiž lhal svým zákazníkům o slevách.
Obsah článku
Říká se, že zákazník má vždy pravdu a na to máme v Česku v podstatě i zákon. Ano, ten sice nepraví doslovně to samé, ale přinejmenším je za to, že spotřebitelé mají svá práva a řetězce by s nimi neměli manipulovat. Nazývá se Zákon o ochraně spotřebitele, bohužel, ne každý řetězec ho ctí a respektuje. Jedním z nich je například Albert, který si letos od soudu odnesl pokutu za vytváření falešných slev a manipulování se svými zákazníky.
Kauza zrnková káva
V lednu letošního roku vás naše redakce Událostí247 informovala asi o největší kauze týkající se falešných slev u nás. Tu má na svědomí řetězec Albert, který prodával zrnkovou kávu Tchibo Barista se 44 % slevou za 399 Kč. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby nešlo právě o falešnou slevu. Problém je v tom, že Albert při zlevňování vycházel z ceny 719 Kč, za kterou normálně zmíněnou kávu prodává. Podle zákona má ale řetězec vždy vycházet z nejnižší ceny za posledních 30 dní, přičemž má povinnost tuto cenu vždy uvádět na cenovce.
Albert v tomto případě sice nejnižší cenu na cenovce uvedl, zároveň ale vědomě lhal o tom, že je produkt ve slevě. Na cenovce úplně dole uváděl, že nejnižší cena produktu za posledních 30 dní činila 379 Kč, kávu však v době kauzy prodával o 20 Kč dráž. Aby káva byla ve 44% slevě, jak Albert uváděl, musela by místo 399 Kč stát asi 223,50 Kč. Za klamání zákazníků byla nakonec zmíněnému řetězci udělena pokuta od ČOI ve výši 200 000 Kč, Albert s ní však nesouhlasil a celá věc se dostala k soudu. Tam ale neuspěl.
Soud dal za pravdu ČOI
Zástupci řetězce tvrdili, že Albert požadovanou informaci na cenovce uvedl, a proto se porušení zákona nedopustil. Spor tak doputoval až ke Krajskému soudu v Plzni. Ten však potvrdil závěry inspekce a upozornil mimo jiné, že grafické zpracování cenovky bylo pro běžného zákazníka matoucí. Velká procentní sleva byla vytištěna výrazně, zatímco zásadní údaj o tom, že jde o tzv. zápornou slevu a cena je ve skutečnosti o šest procent vyšší, byl ukrytý v dolní části cenovky drobným písmem.
Soud konstatoval, že taková prezentace může zákazníka snadno uvést v omyl. Stačí, že vidí výrazné zlevnění o více než 300 korun, a další detaily už obvykle neřeší. Soud tedy uznal, že šlo o jednoznačné porušení zákona o ochraně spotřebitele a pokuta, kterou Albert musel zaplatit, je oprávněná. Navíc může být řetězec rád, že nebyla mnohem vyšší – ČOI má totiž podle zákona možnost udělit pokutu až ve výši 5 000 000 Kč.




