Během léta se výrazně změnily preference voličů. SPOLU mnohé z nich dokázala mobilizovat

Průzkumy veřejného mínění před volbami ukazovaly, že volby vyhraje hnutí ANO. Výsledky ale byly jiné, strana premiéra Babiše skončila až druhá.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Během léta a těsně před říjnovými volbami se výrazně změnilo rozhodování voličů, kteří svůj hlas dali někomu jinému, než původně zamýšleli. To nakonec přispělo k tomu, že volby vyhrála koalice SPOLU, ačkoli to průzkumy nepředpovídaly. Navíc v pořadí druhé hnutí ANO nemá nyní v Poslanecké sněmovně tradiční partnery, se kterými by mohlo uzavřít dohodu o spolupráci. Svědčí o tom volební data, která zpracovala výzkumná společnost PAQ Research.

K volbám přišlo více majetných a vzdělaných

„Koalice SPOLU v posledních týdnech dokázala mobilizovat vyšší třídu, vysokoškoláky apod., kteří měli zároveň nadprůměrnou volební účast, vyšší než v minulosti, a vyhrála,“ uvedl analytik Daniel Prokop pro iRozhlas. Koalice nejvíce uspěla u lidí mezi 35 až 54 lety. Také uspěla u vysokoškoláků, mladých mužů, OSVČ a pracujících z domácností s vyšším příjmem. Těch obecně přišlo více, než bývá běžné.

iZdroj fotografie: TOP09

Hnutí ANO Andreje Babiše má silnou voličskou základnu u seniorů. Svůj hlas mu dal každý druhý senior, který v říjnu přišel k volbám. Relativně silnou podporu má ale i ve věkové skupině 35-54 let, dále u voličů s nižšími příjmy a nezaměstnaných. Problém, se kterým se hnutí muselo potýkat bylo to, že volební účast jeho příznivců byla mnohem nižší, než těch stran, které podpořili voliči s vyššími příjmy. ANO kromě toho během kampaně dokázalo na svou stranu získat voliče stran jako ČSSD, KSČM nebo Přísaha. Tím ale způsobilo, že se tyto strany nedostaly do Sněmovny a ztratilo tak důležité spojence.

Piráty a STAN podporují mladé ženy

Koalice PirSTAN velmi bodovala u mladých žen ve věku 18 až 34 let. Důvodem mohou být mladí charismatičtí lídři, ale také témata, která koalice akcentovala, jako například sexuální násilí či genderová problematika. Jejich voliček ale není dostatečné množství, proto byla koalice až třetí. „PirSTAN kromě žen do 34 let nemá žádné voličské jádro, ve kterém by byl extra silný. V podstatě nebyli schopní na volební mapě zaujmout žádnou hodně specifickou voličskou skupinu,“ upozornil Prokop.

iZdroj fotografie: Česká pirátská strana

Ačkoli tato koalice na jaře v průzkumech vedla, nakonec mnoho voličů ztratila. Zhruba 240 tisíc voličů, kteří chtěli PirSTAN volit na jaře, nakonec k volbám nešlo nebo se přiklonilo k alternativním stranám. Hlavní ztrátou poté bylo 370 tisíc hlasů, které se přelily ke koalici SPOLU. „Byla chyba, že ze sebe udělali ‚béčko‘ SPOLU a snažili se vystupovat hodně podobně. Měli naopak bránit ‚duhovou koalici‘. Změnili image a najednou se snažili působit jako relativně konzervativní středo-pravá strana. Byli moc podobní Spolu a tím ztratili voliče,“ soudí autor výzkumu.

SPD boduje u starších neočkovaných

Zajímavé bylo i chování voličů, kteří nejsou očkovaní proti covid-19. Ti se většinou přikláněli ke stranám, které se proti očkování vymezovaly, jako jsou SPD, Trikolóra, Svobodní a Soukromníci (TSS) a Volný blok. Kupříkladu SPD dostalo 22 procent hlasů neočkovaných voličů nad 55 let. Strana tak nejspíše doplatila na to, že se epidemie během letních měsíců uklidnila, protože zhruba 200 tisíc lidí, kteří chtěli na jaře stranu volit, nakonec k urnám vůbec nedorazilo.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Volby byly také drtivou prohrou tradičních levicových stran. Těm se nepodařilo zaujmout své tradiční volební jádro, tedy lidi s nízkými příjmy a nezaměstnané. Podle Prokopa udělala ČSSD chybu, jak upozornil server Seznam Zprávy, že v kampani zdůraznila jistoty, čímž vůbec necílí na mladé voliče. „Za druhé akcentovala vyšší zdanění bohatých apod., ale vlastně neprodávala pozitivní politiku pro tyto třídy. Formulovala to hodně proti bohatým, ale Češi na to vlastně neslyší. Ty nižší třídy chtějí nižší daně pro sebe a je jim jedno, kde se to ve zbytku společnosti vybere,“ dodal.

Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články