Svět bojuje s klimatickou změnou pomocí elektromobilů. Podle expertů by mohly být dobrým nástrojem, pokud by nešlo o jednostranné řešení s plánem přejít na stoprocentní elektromobilitu.
Elektromobilita je zjednodušeně pohyb vozidel pomocí elektrické energie nebo provoz dopravních prostředků s elektrickým pohonem. Hlavním důvodem jejího zavádění je především nulová produkce lokálních emisí a tím také snížení lokální ekologické zátěže. Tento fakt má význam především ve větších městech.
Elektromobily jsou pro mnohé cenově nedostupné
Podle expertů si elektromobilita svoje místo ve světě najde. Existují ovšem i jiné alternativy, které umožňují čistou mobilitu, jako je vodík, syntetická paliva a další. Odborníci také potvrzují, že jsou místa, kde je elektromobilita přínosná. Ve městech se hodí pro osobní auta, městskou hromadnou dopravu a také pro dovážkové služby. V osobní dopravě ovšem počet elektromobilů pokulhává. Ne každý si totiž může elektromobil dovolit.
Podle Radka Špicara ze Svazu průmyslu a dopravy je právě cena elektromobilů překážkou v jejich rozšíření. Ne každý má na jejich nákup prostředky a to je problém: „Garantuji však, že ceny půjdou dolů. A jejich ekologičnost závisí na tom, kolik emisí a energie stojí výroba baterie. Je pravda, že výroba elektromobilů je špinavější než u klasických vozů, ale to se po několika letech užívání stírá,“ uvedl pro server iRozhlas.
Chudší lidé platí daně, bohatí jezdí v elektromobilech
Záleží také na tom, jak čistě byla baterie vyrobena a v jaké zemi je elektromobil používaný, tedy jaký je energetický mix. Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility Fakulty strojní ČVUT upozorňuje, že svět odebírá baterie z Číny: „Tato země neplánuje bezuhlíkovou ekonomiku a staví další uhelné elektrárny. Pokud budeme mít vodní elektrárny jako v Norsku, tak jistě ano, ale je dezinformace myslet si, že stejný energetický mix budeme mít.“
Odborníci se shodují na tom, že elektromobily mohou přispět ke snižování emisí CO2. Hlavním problémem elektromobility je však to, že nikdo nebude investovat do něčeho, co přinese zisky za deset, patnáct let. Znamená to, že infrastrukturu, která by měla sloužit už teď pro dostatečné pohodlí majitelů elektromobilů, bude muset stát dotovat. V praxi to vypadá tak, že chudí lidé nebudou těchto novinek moci využívat, zatímco bohatí ano. Z daní všech se však sbírají peníze na tyto dotace.