Hosté restaurací jsou při kontrole certifikátů agresivní. Snaží se podvádět, nebo napadnout personál

Dopady protikoronavirových opatření na služby jsou nedozírné. Nenaočkovaní hosté jsou navíc při kontrole očkovacích certifikátů často vulgární a nepříjemní.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V Česku jsou již dva týdny platná přísná omezení neočkovaných proti covid-19. Bez platného certifikátu o vakcinaci nemohou lidé využívat služeb restaurací, hospod, hotelů či kadeřnictví nebo posiloven. Největší úbytek klientů hlásí stravovací zařízení. Často také provozovatelé těchto služeb musejí čelit agresivním hostům, kteří nedodržují covidová opatření. Nejvíce prodělečné vidí restauratéři Vánoce a silvestr. O situaci informoval web TN.

Lockdown neočkovaných

Od 22. listopadu platí částečný lockdown pro neočkované. Následující restrikce však už zasáhly všechny. Od 26 listopadu musejí restaurace a hospody zavírat nejpozději ve 22 hodin. Po tom prvním opatření klesla návštěvnost zhruba o třetinu. Teď počítáme, že to bude pokračovat. Na konci roku se nejspíš dostaneme na 50 až 60procentní propad u gastronomických zařízení,“ sdělil prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. O poklesu tržeb informovala i ČTK.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Hotel

Podobně jsou na tom hotely, které denně vyřizují storna pobytů na následující týdny. „Je to tou večerkou pro hospody. Nikdo asi nechce skončit vánoční oslavu tak brzy a jít na pokoj. Ještě horší situace bude na silvestra, protože byť je nouzový stav na 30 dní, nevíme, jak se s ním bude dále nakládat. Prodloužení by znamenalo konec jakýchkoliv silvestrovských oslav v podnicích. Lidé se pak určitě přesunou ven nebo někam do náhradních prostorů,“ řekl Stárek.

Prezidentovi Asociace se nelibí přístup hospodských, kteří restrikce ignorují. „Poctiví podnikatelé, kteří to dodržují, zásadním způsobem tratí hosty, zatímco je tady spousta podniků, které dokonce veřejně i na internetu hlásí, že nic kontrolovat nebudou a prakticky fungují dál, což si myslím, že je špatně,“ kritizoval.

Vztek z opatření

Spousta neočkovaných hostů ani po dvou týdnech nepřijala fakt, že navštívit restauraci momentálně nemohou. Svoje rozhořčení při kontrole certifikátů si vybíjejí na obsluze. Lidé nám nadávají, že nemáme právo je nepustit dovnitř a dohadují se s námi. K bezpečnostním opatřením jsme zatím sáhnout nemuseli, až takhle se to zatím nevyhrotilo. Je to pouze nepříjemné,“ informoval Jiří Malec, výkonný ředitel sítě restaurací Pizza Coloseum.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Prázdná restaurace

Pokles klientů nezaregistrovalo jedno pražské kadeřnictví. „Naprostá většina našich klientů naše služby využívá pravidelně, tudíž už je známe dlouho a víme o nich, že naočkovaní jsou. A jestliže k nám přijde někdo nový, certifikát mu zkontrolujeme přes aplikaci Čtečka,“ uvedl zaměstnanec kadeřnictví.

Ostatní služby

Bez certifikátu o očkování nesmí lidé navštívit ani bazény, akvaparky, posilovny. V Aquapalace Praha se nejdříve báli až 60procentního poklesu návštěvníků, avšak čelí mnohem nižším ztrátám. „Za celý listopad ten propad byl asi 16 procent a v prosinci to je zatím jenom 10 procent. Z toho usuzuji, že většina našich návštěvníků je očkovaná,“ avizovala Vladana Horáková, manažerka akvaparku v Čestlicích.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Aquapark

Zmíněný akvapark obdržel i negativní zprávy od držitelů dlouhodobých vstupenek bez vakcinace. „Tvrdili, že jim musíme vrátit peníze. Na to ale skutečně není žádný právní nárok, je jejich rozhodnutí, že se nenechají očkovat, a tím si znemožní vstup do sportovního zařízení,“ pokračovala. Zaznamenali jsme i pokusy o podvod. Mladí se snažili prokázat pro vstup do fitness centra certifikátem některého z rodičů. Důkladně to však kontrolujeme, a věkový rozdíl byl navíc do očí bijící, takže se jim to nedaří,“ doplnila Horáková.

Očkovací certifikát je potřeba i pro vstup do divadel. „Pokles je minimální, takových 10 až 15 procent, jinak většina našich diváků se prokazuje očkovacím certifikátem. Pokud je potřeba řešit výměnu nebo vrácení vstupenek v rámci těchto důvodů, tak to jsou individuální případy, které takto zvládáme řešit,“ prozradila mluvčí Městského divadla Brno Kateřina Vižďová.

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články