Ani polovina slibovaných kilometrů dálnic. Jak si vedla Babišova vláda se svými předvolebními sliby?

Dopravní infrastruktura je klíčová pro růst ekonomiky státu. V České republice stále chybí dostatečná síť rychlostních komunikací spojující města.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Před volbami v roce 2017 byla jedním z hlavních bodů kampaně hnutí ANO urychlená výstavba dálnic. Jejich budování v Česku vázne a je často mnohem pomalejší než v jinde v Evropě. Přitom jde o klíčový prvek infrastruktury. Andrej Babiš (ANO) sliboval, že se pod jeho vedením vše zlepší, ale nějaké enormní zlepšení nenastalo. Rychlou stavbu dálnic nyní slibuje i vláda Petra Fialy (ODS).

Sliby chyby

Podle serveru Echo24 není celkový výsledek vlády pod vedením Andreje Babiše nijak oslnivý. Slib zněl 280 kilometrů dálnic. Do září ale bylo podle údajů serveru nově postaveno pouze 104 kilometrů. Teoreticky za úspěšný by se dal označit rok 2021. Během něho se mohl stát pochlubit zhruba 46 kilometry nových dálnic. Opravila se i nejstarší dálnice D1. Oproti předchozímu roku je to dvojnásobek.

Nejhorší byl rok 2018. V tomto roce si řidiči mohli vyzkoušet jen čtyři kilometry nových rychlostních vozovek. Ale vláda Andreje Babiše prezentovala své úspěchy až do svého konce. Vlastně ještě v den, kdy byla jmenována vláda nová. Ministerstvo dopravy tehdy urychleně otevíralo nový úsek dálnice D11 o délce 22 kilometrů. Karel Havlíček (ANO), kterému zbývalo doslova několik minut ve funkci ministra dopravy, přiznal, že to pojali jako poslední úkol, uvedly Seznam zprávy.

Nový ministr chce zahájit 50 km nové výstavby

Otázkou zůstává, jak bude úspěšná nová vláda pod vedením Petra Fialy. Strany také slibují, že se na dálnice zaměří a chtějí výstavbu zrychlit. Slib zní 200 kilometrů. Podle Aktuálně nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS) prohlásil, že by chtěl v roce 2022 odstartovat výstavbu 50 kilometrů nových dálnic a 93 kilometrů silnic první třídy.

iZdroj fotografie: Ředitelství silnic a dálnic
Úsek dáknice D35

Na stavbu dálnice D35 se opakovaně zaměřil i Nejvyšší kontrolní úřad. Ten konstatoval, že je velmi pomalá. Třeba ve srovnání s Polskem nebo Maďarskem. Podle NKÚ je největším problémem Česka získávání územních a stavebních povolení. Protahuje se například i získání hodnocení vlivu stavby na životní prostředí, takzvaná EIA. Podle Ředitelství silnic a dálnic prý získání stavebního povolení trvá průměrně 13 let.

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články