Do akce se loni zapojilo přibližně 700 tisíc lidí, někteří nekonzumovali alkoholické nápoje až do května. Češi přitom za alkohol utratí ročně kolem 96,5 miliardy korun.
Problém pro prodejce alkoholických nápojů představuje stále populárnější akce Suchej únor. V rámci akce se Češi na čtyři únorové týdny vzdávají konzumace alkoholu. Restaurace i hypermarkety kvůli tomu stále více přicházejí o nezanedbatelnou část tržeb. Podle ekonoma Lukáše Kovandy celkově obchodníci letos přijdou na tržbách za alkohol o 730 milionů korun. Tratit bude kvůli spotřební dani i stát.
Za alkohol utratíme 96,5 miliardy
Do akce se loni zapojila desetina české dospělé populace, což je v přepočtu 700 tisíc lidí. Ze zprávy Alkofakta 2020 vyplývá, že přibližně 90 procentům účastníků akce se podaří její cíl naplnit. Alkohol si tedy odpustí zhruba 630 tisíc lidí, přestože jinak by ho kupovali a konzumovali. Češi v obchodech utratí za alkoholické nápoje, podle nejnovějších dat Eurostatu, ročně zhruba 96,5 miliardy korun ročně.
Podle ekonoma na dospělou osobu tak vychází zhruba 11 tisíc korun, tedy měsíčně na 914 korun. „Akce Suchej únor se ovšem budou účastnit spíše ti konzumenti alkoholu, kterým relativně více záleží na životosprávě, pročež i jejich konzumace alkoholu je i bez akce podprůměrná. Jejich měsíční výdaje za alkohol činí průměrně zhruba 760 korun, nikoli 914 korun,“ vysvětlil Kovanda. Pokud by účastníci dodrželi Suchej únor jako loni, připravili by prodejce alkoholu přibližně o 479 milionů korun.
Radovat se mohou prodejci limonád
Podle Kovandy je nutné přičíst inflaci, tedy že je alkohol dražší, a meziroční zvýšení popularity akce. Částka se také zvýší o účastníky akce, kteří nevydrží nepít celý únor, ale nakonec budou během tohoto měsíce pít o něco méně než obvykle. „Podle zprávy Alkofakta 2020 také část účastníků akce nepožívá alkohol ani během března, dubna či května. Ještě v květnu se alkoholu nedotkne dvanáct procent účastníků, což odpovídá 84 tisícům osob,“ vysvětluje Kovanda.
Dodal, že s přihlédnutím ke všem těmto proměnným mu vyšlo až neuvěřitelné číslo 730 milionů korun, o které akce připraví obchodníky s alkoholem. „Se ztrátou musí počítat také stát. Třeba proto, že vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín,“ připomíná Kovanda. Radovat se ze Suchýho února mohou naopak prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak porostou.