Boj s omikronem pokračuje. „Jedeme na hranici možností,“ říká praktická doktorka Bezdíčková

Až stovka telefonátů a e-mailů denně, papírování, očkování a léčba pacientů – tak nyní vypadají pracovní dny praktických lékařů.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zatímco v nemocnicích končí díky lehčímu průběhu covidu jen relativně malé množství lidí, praktici léčí stovky tisíc nakažených. Lékaři upozorňují na naléhavost situace a volají po zjednodušení administrativy a lepší spolupráci s hygienickými stanicemi. Potvrzuje to i členka výboru Společnosti všeobecného lékařství (SVL) ČLS JEP MUDr. Ludmila Bezdíčková.

Jak praktičtí lékaři zvládají nápor nakažených variantou omikron?

Zvládají, ale se zaťatými zuby. Pracujeme často až na hranici našich možností, často i z domova. V ordinaci denně vidím minimálně 20 pacientů fyzicky, v nejvytíženější dny až 50. Další, zhruba stejný počet konzultací je distančních. Prevence a odložitelné dispenzární kontroly často musíme přesouvat.

Někteří lidé občas tvrdí, že praktici léčí „po telefonu“ a že nechtějí, aby za nimi pacienti fyzicky chodili. Může se toto v některých případech opravdu stávat?

Individuální selhání nelze vyloučit, stejně jako je tomu i v jiných oborech. Troufám si říct, že drtivá většina praktických lékařů pracuje na dvou a více frontách, jak už jsem říkala. Již od listopadu 2020 máme k dispozici doporučené postupy, jak naší odborné společnosti, tak i společností úzce s námi spolupracujícími, které jasně definují, které pacienty a kdy je nutné vyšetřit fyzicky.

iZdroj fotografie: Pixabay
Administrativa u lékaře

Předpokládám, že lékaři neberou ohledy na to, zda je pacient očkovaný nebo ne?

Jistě ne v přístupu k pacientovi, tedy v otázce, zda vyšetřit v ordinaci, či ne. Obecně, respektujeme lékařskou etiku a vyšetřujeme i léčíme všechny bez rozdílu.

Pacienti vám určitě také telefonují, píší maily. Stíháte jim odpovídat, je to vůbec ve vašich silách?

Snažím se stíhat, je to velmi náročné. Nezbytné je třídit e-maily na ty, kde je třeba odpovědět rychle, eventuálně volat pacientovi a ty, které lze vyřešit s určitým odkladem. Pomáhají i další elektronické aplikace.

Je jasno například ve vydávání neschopenek? Kdo má chodit do práce, kdo ne…

Formálně existují určitá pravidla, o vystavení z důvodu nemoci vždy rozhoduje lékař. Nicméně covid-19 je jiný v tom, že vystavujeme neschopenky i lidem bez příznaků onemocnění, kteří mají pozitivní PCR test. V době vzestupu počtu nakažených je taková administrativní zátěž opravdu těžko zvladatelná. Problémem potom může být, dovolat se těm, kteří jsou opravdu nemocní a potřebují konzultovat svůj zdravotní stav.

iZdroj fotografie: Pixabay
Návštěva u lékaře

Komunikuje s vámi Ministerstvo zdravotnictví?

Za sebe a dosavadní práci jako konzultanta našich odb. Společností (SPL a SVL) mohu říci, že ano, i když je to někdy náročné. Zejména realizovat navrhovaná řešení tak, aby vyhovovala všem zúčastněný stranám. Je třeba dělat mnoho kompromisů a ty potom vysvětlovat.

Když jsme u komunikace, byla lepší s panem Vojtěchem, resp. za vlád hnutí ANO a ČSSD, nebo je to lepší nyní?

Myslím, že v průběhu pandemie se komunikace celkově zlepšovala, netroufám si takto globálně hodnotit. Jistě je i nadále mnoho co vylepšovat.

Máte možnost probírat jednotlivé případy s hygienickými stanicemi?

Za sebe a svou ordinaci mohu říci, že mám. Ale je to spíše díky nadstandardním vztahům. Z komunikace s kolegy vím, že to tak v mnoha okresech nefunguje.

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články