Češi o pracovní pauze stále častěji vyhledávají fastfoody než jídlo v restauraci

Lidé se vracejí k vaření doma. Dobré časy zažívají fastfoody. Viníkem klesajícího zájmu o menu v restauracích je růst jejich cen: Brzy dosáhne průměrně 200 korun.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zdražování surovin i energií působí největší starosti těm restauratérům, jejichž byznysplán stojí především na prodeji obědového menu. Pro Události247 to uvedl ekonomický expert Lukáš Kovanda s odvoláním na výsledky šetření společnosti Sodexo Benefity. CNN Prima News upozornily na ilustrativní data z Kovandovy analýzy. Podle ní za posledních deset let polední menu zdražilo průměrně o 80 korun na současných 163 korun. Brzy se podle analýzy může cena jednoho menu vyšplhat v průměru až na 200 korun.

Kdo dříve pivo čepoval a vařil, dnes je rozváží pro e-shop

Jak Kovanda pro Události247 dále připomněl, restauratéři v covidových letech finančně krváceli, takže nyní se potřebují vyššími cenami „zahojit“. Trápí je navíc nedostatek vhodné pracovní síly, která během pandemie „prchla“ například do sféry e-commerce. „Kdo dříve roznášel točené pivo coby číšník v hospodě, dnes pivo – v plechovce – rozváží pro některý potravinový e-shop. Zpátky jej může provozovatel restaurace přetáhnout jedině vyšší mzdou. Tu pak ovšem musí promítnout do ceny poledního menu,“ vyvozuje ekonom pro Události247.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Restaurace

Osmatřicetiletá webdesignérka Linda Kučerová řekla Událostem247, že dříve běžně chodívala na menu do restaurace během obědové přestávky v práci. Je ráda, že současná profese jí spíš umožňuje vařit doma. V posledních dvou letech si zvykla vyrážet do restaurací jen výjimečně. „Ano, dříve jsme běžně na meníčka chodívali. Ale dneska vzácně, nejčastěji jen s partnerem a dětmi při slavnostních rodinných událostech. I partner si už v práci dává menu jen výjimečně, spíš jí doma,“ popisuje Kučerová rodinnou stravovací strategii.

Vaření si doma

Podle Kovandy jak dva roky pandemie, tak i zmíněná drahota v restauracích nyní připomene Čechům výhody vaření doma. Nikoho ale jistě nepřekvapí, že část bývalých pravidelných konzumentů restauračních menu přesunula svůj zájem také k podnikům rychlého občerstvení. Událostem247 tento trend potvrdil Josef Navrátil z ostravské „onefood“ provozovny Fancy Fries, která nabízí sortiment hranolkových specialit. „I pro nás sice neustále zdražují vstupy, ale obrat máme výborný, přestože jsme museli dvakrát zvýšit ceny,“ pochvaluje si Navrátil.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Fastfood

Milan Babor provozuje jak restauraci, tak v jejím těsném sousedství „lidovou“ jídelnu. I on vnímá posun zákazníků od dražšího stravování k lacinějšímu. „Od těch ,steakových’ večeří lidé opravdu upustili. S poptávkou po meníčkách v jídelně není problém. I za covidu jsme se drželi, balili jsme jídlo do krabiček a rozdávali za dveře. Takže i teď nám zůstala stálá klientela. I přesto, že cenu jsme samozřejmě taky museli zvýšit. Některá jídla o 15, jiná i o 20 %,“ dokresluje restauratér pro Události247 současný stav trhu veřejného stravování.

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články