Motoristy v posledních letech neštvou na silnicích jen cyklisté, ale také uživatelé koloběžek na elektro pohon, kteří jsou ještě nebezpečnější.
Web AutoŽivě upozorňuje, že elektrokoloběžky představují nebezpečí střetů a následných zranění, a to obzvlášť v městech s hustým dopravním provozem. Někteří sice raději kvůli ohrožení ze strany automobilů jedou po chodnících, to ale situaci neřeší. Na chodnících totiž zase ohrožují chodce, navíc takovým jezdcům hrozí pokuta ze strany policie. S možným řešením celého problému přichází studie Pojišťovacího institutu pro bezpečnost na silnicích (IIHS).
Experti si na to posvítili
Studie porovnala používání elektroskútrů a elektrokoloběžek v mnoha městech Evropy a Spojených států, kde jsou rozdílné rychlostní limity na silnicích, informuje web Auto News. Odborníci zjistili, že v místech, kde nejsou cyklostezky, je až o 44 procent vyšší pravděpodobnost, že lidé používající elektrokoloběžky pojedou po chodníku místo po silnici. To by mohlo představovat pro některá města do budoucna velký problém s tím, jak rychle se mobilita vyvíjí.
Elektrokoloběžka na silnici ve městě. Jede čtyřicítkou, vlaje od krajnice ke středu, když brzdí, tak to řidič za ní nepozná, protože nemá brzdové světlo. Předjet to prakticky nejde. Něco je špatně…
— Vichr z hor (@VichrZ) June 23, 2022
I nařízení o nižší rychlosti ve městech může vést k tomu, že se bude více elektrických vozítek objevovat na chodnících, upozorňuje IIHS. Kvůli tomu bude logicky přibývat zranění způsobených při střetu elektroloběžek s chodci. Přestože zranění při střetu s automobilem bývají vážnější, ani toto není cesta, jak celou situaci vyřešit. Ze studie vyplývá, že jezdci na elektrokoloběžkách, v případě zvolení cesty po chodníku, jedou všeobecně pomaleji, pro případný střet s chodci je to stále velmi vysoká rychlost.
Pomalejší jízda pomůže jen trochu
„Zpomalení nejrychlejších jezdců na chodníku by mělo pomoci předcházet nehodám a snížit závažnost zranění, když elektrokoloběžky srazí chodce,“ cituje web Auto News autorku studie IIHS Jessicu Cicchinovou. Zcela nejlepším řešením se ale jeví udělat pro jezdce na elektokoloběžkách speciální samostatné koridory na silnicích, píše web AutoŽivě. Ze studie vyplývá, že až 80 procent lidí na elektrokoloběžkách použilo jízdní pruh pro cyklisty, pokud byl na jejich cestě k dispozici.
Právě vytvoření speciálních pruhů pro elektrokoloběžky vedle cyklopruhů by mohlo být řešením. „Čím zranitelnější jsou účastníci silničního provozu, kteří mohou interagovat s auty, tím důležitější je navrhovat silnice způsobem, který sníží nebezpečí. A zajistí větší zklidnění provozu a definuje rychlosti, které budou vhodné pro každého, kdo používá silnici,“ cituje web AutoŽivě Cicchinovou. Lidé za to takové plány zodpovědní by si měli pospíšit. Jak Události247 upozornily už dříve, nehod na elektrokolobežkách v Česku přibývá.