Platit peníze státu za emise oxidu uhličitého se zdá být jenom jako špatný vtip. Opak je ovšem pravdou.
Silniční daně a daně z registrace auta jsou nezbytností, se kterou se musí každý řidič jednoduše počítat. Nicméně nový poplatek, který má odradit řidiče od benzínových nebo naftových motorů, je vskutku obrovský a v praxi znamená, že klasické auto se spalovacím motorem si bude moci dovolit jen málokdo.
100 tisíc ročně navíc za ježdění Škodou Octavií
Přes 100 tisíc korun ročně za vcelku běžnou Škodu Octavii s motorem 1.5 TSI. Nejedná se o vtip, nebo pesimistickou představu, ale realitu. Nejeden člověk závidí Dánům jejich životní úroveň. Některé informace se k nám ovšem nedostanou. Z hlediska aut je tamní situace doslova tragická. Stát si tam totiž od řidičů uzurpuje doslova poslední korunu.
Dánsko je jednou z nejbohatších zemí světa. Z hlediska automobilů ovšem situace vypadá úplně jinak. Nejvíce prodávaná auta jsou ty nejmenší a zároveň nejlevnější. Jedná se například o Peugeot 208, Citroen C3, Toyotu Aygo X nebo oblíbený lidový model stejnojmenné automobilky Yaris. Dokonce i modely jako Ford Kuga nebo Volkswagen T-Roc se v Dánsku zdají být luxusem. To vše kvůli tamní dani týkající se spotřeby automobilů.
Cílem dánské státní daně je favorizovat elektromobily. Elektromobily mají sice 20 procentní podíl na trhu, což je nadstandardní, ale většina lidí podle těchto statistik stále raději zaplatí daň a pokračuje v používání dieselového nebo benzínového auta. Daň přitom není nijak nízká. Dříve to bylo 180 procent z kupní ceny auta, nyní to je 150 procent.
Daně, poplatky a zase daně
Při registraci Dánové platí za auto do zhruba 215 tisíc korun 25 % z kupní ceny auta. Druhá kategorie, kam spadají výše zmíněné lidové modely, tedy do 470 000 Kč, zaplatí lidé státu 85 % z původní ceny auta. Třetí a nejdražší kategorie je pro dražší automobily, u těch si lidé zaplatí zmíněných 150 % z kupní ceny auta.
V dnešní době ovšem skoro každé auto spadá do zmíněné poslední kategorie. To ovšem není všechno. Dánsko se lidi snaží motivovat ke koupi elektromobilu i prostřednictvím daně za emise oxidu uhličitého. Ročně je to přibližně 800 Kč za každý gram CO2 pro auto, které emituje od 0 do 121 g CO2 na kilometr. V další kategorii lidé platí přibližně 1 600 korun za každý gram oxidu uhličitého u auta, které emituje od 121 do 155 g CO2 na kilometr. V poslední kategorii lidé zaplatí přes 3 000 Kč za gram CO2 u auta, které emituje více než 155 g CO2 na kilometr.
Problémem zůstává, že i tady téměř každé auto se spalovací motorem spadá do poslední kategorie. 155 g CO2/km odpovídá spotřebě paliva přibližně 6,5 l na 100 km. Ve výsledku tak i obyčejná lidová Škoda Octavia 1.5 TSI znamená obrovskou daň a vysoké náklady. Za emise tak Dánové u takového auta musí zaplatit přibližně 100 000 Kč ročně. Měsíčně to tak vychází na něco málo přes 8 tisíc korun, které budou muset dánští řidiči státu zaplatit. U takto přísných daní zůstávají luxusnější auta s vyšším výkonem jenom pouhým vzdáleným snem nadšenců.
Zdroj: CleanTechnica