Ceny pohonných hmot jsou už teď pro některé skupiny obyvatel opravdu vysoké. Tato situace se navíc ještě může velmi rychle zhoršit.
Evropské legislativní orgány loni přijaly návrh, který má od roku 2035 zakázat prodej nových osobních a nákladních automobilů vybavených spalovacím motorem. Jak píše web Knauf Automotive, v budoucnu budou v důsledku tohoto rozhodnutí na trhu pravděpodobně převládat automobily s elektrickým pohonem.
Výjimka pro spalovací motory bude
Jak jsme nicméně psali na Událostech247, a jak napsal i web E15, lidé budou stále moci řídit a registrovat auta se spalovacími motory. A to i po roce 2035. Má to ale háček. Benzínova a naftová auta budou muset být poháněna takzvanými syntetickými palivy.
Syntetická paliva se vyrábějí pomocí chemické reakce mezi vodíkem a oxidem uhličitým. Díky tomu jsou považována za uhlíkově neutrální, tedy ekologické. Nicméně, jak uvádí web E15, výroba těchto paliv je stále ve velmi rané fázi a je extrémně nákladná. Cena za litr se pohybuje zhruba mezi 150 a 200 korunami, což je klidně i pětkrát vyšší cena než u běžného benzínu a nafty.
Sníží se cena syntetických paliv?
V budoucnu by se nicméně cena syntetických paliv měla snižovat. Web Motofocus odhaduje, že od roku 2026 by mohla být cena syntetického benzínu asi 2 eura za litr, tedy necelých 50 korun. V současnosti se nicméně musí řidiči smířit s tím, že cena za litr syntetického paliva je zhruba 200 korun. Předpokládá se, že i když se cena těchto paliv sníží, budou pravděpodobně stále dražší než běžná nafta a benzín.
Ačkoliv mohou někteří motoristé jásat, nic není jisté. EU sice povolila výjimku na spalovací motory, které budou využívat syntetická paliva. Jak jsme nicméně zmínili, jejich cena je doslova astronomická. Její budoucí cena je navíc stále pouhým odhadem. Proto minimálně pro teď platí, že plány unie jsou k peněženkám řidičů s auty se spalovacími motory nelítostné.