Řídit auto je dnes pro většinu lidí stejná samozřejmost, jako si třeba dojít na nákup. Někteří lidé by ale o tuto schopnost mohli v budoucnu přijít.
Evropská unie pracuje na novém nařízení, jehož cílem je omezit počet nebezpečných seniorů za volantem a zvýšit tak bezpečnost na evropských silnicích, jak jsme na Událostech247 v minulosti informovali. Navzdory tomu, že za posledních 11 let klesl počet obětí autonehod o 35,8 procenta a počet těžce zraněných o 43,9 procenta, stále se nedaří plnit vytyčené cíle. Jedním z nich je snížení počtu obětí oproti předchozímu období o polovinu. Upozornil na to Nejvyšší kontrolní úřad.
Plány Evropské unie se zatím nedaří plnit
Podle plánů neměl v roce 2020 překročit počet osob zemřelých v souvislosti s dopravními nehodami 333. Ve skutečnosti však na českých silnicích zemřelo 460 lidí, píše web Novinky. „Současným hlavním strategickým cílem je snížení počtu usmrcených osob v roce 2030 na polovinu oproti průměru let 2017 až 2019, tedy pod 269 osob ročně. Aktuální vývoj však k plnění tohoto cíle nepřispívá,“ konstatoval úřad.
Mezi ty, kteří mohou být na silnicích nebezpeční, jsou někteří senioři, kteří už nemusí být tak ostražití a nemusí dokázat rychle reagovat na vzniklou situaci. Příkladem je 75letý řidič osobního auta, který se v pátek večer řítil dálnicí D5 v protisměru na Prahu. Na exitu u Nové Hospody si nevšiml dopravních značek a na 129. kilometru dálnice se srazil s vozem 45leté řidičky, se kterou cestovalo dítě. Jak psal web iDnes, všichni nakonec skončili v nemocnici.
Největší problém je jízda v protisměru
V lednu se zase po dálnici D52 řítil v protisměru 89letý senior a ohrozil tak ostatní řidiče. Možnému neštěstí pomohl zabránit svědek, který okamžitě zavolal policii a dané auto doprovázel až do jejího příjezdu. Senior si přitom celou dobu myslel, že jede po vedlejší silnici, která lemuje dálnici, psal web iDnes. Auto v protisměru vyděsilo také řidiče v Ostravě. Řídil ho 75letý muž, který najel do špatného pruhu a řítil se po silnici směrem na Opavu, popisuje web Deník.
Evropská unie se i z toho důvodu rozhodla, že zavede povinné zkoušky způsobilosti pro seniory nad 70 let s tím, že mezi jednotlivými zkouškami nesmí uplynout více než 5 let. Psal o tom web AutoŽivě. Přesnou aplikaci nařízení pak EU nechává na jednotlivých členských státech unie. „Já myslím, že je to v pořádku. Je mi 77 a chodím pravidelně na lékařské prohlídky, bez toho bych si za volant nesedl, nechci nikoho ohrozit,“ řekl Událostem247 pan Rudolf z Přílep u Prahy.