Internet a online prostředí nám sice v mnohém usnadňují život, ale také někdy mohou znamenat velké nebezpečí.
Na Událostech247 jsme informovali například o tom, že podvodné SMS zprávy, známé také jako „smishing“, se v České republice objevují čím dál častěji. Podvodníci se takto snažili napálit klienty Všeobecné zdravotní pojišťovny nebo i České pošty. Na tuto formu podvodu však lidé mohou narazit i v dalších situacích.
Nikdy své citlivé údaje nikomu po telefonu nesdělujte
Cílem těchto SMS zpráv je vylákat z lidí jejich bankovní údaje, hesla nebo jiné citlivé údaje. Pak už podvodníkům stačí i pouhá chvilka k tomu, aby svým obětem vyluxovali bankovní účet. Pokud vám tedy někdy takováto nenápadná zpráva přijde, rozhodně ji neotvírejte a už vůbec neklikejte na odkazy obsažené v těchto podezřelých SMS zprávách. Opravdu důvěryhodné podvody zaznamenala nedávno také banka ČSOB.
Jak jsme na Událostech247 upozornili, tito podvodníci používají kombinaci hlasového automatu, falešné SMS, a dokonce i napodobeného bezpečnostního experta. Klient banky pak po provedení všech nadiktovaných úkonů dojde na falešný web. Když zadá své přihlašovací údaje, ocitne se na nule. Terčem podvodníků se stali i klienti České spořitelny. „Volali mi jako z mé banky, že mi účet napadli a mám převést peníze a říci jim svá hesla a zůstatek. Samozřejmě jsem to neudělala,“ popsala svou zkušenost paní Nikola z Kounic.
Počet internetových útoků roste
Intenzita pokusů o získání hesel k bankovním účtům a platební kartě, nebo dokonce o přesvědčení lidí, aby sami podvodníkům poslali peníze, sílí. Banky loni napočítaly dohromady 69 685 online útoků na klienty. Jak píše web Peníze, podvodník se při nich dokázal přihlásit do internetového nebo mobilního bankovnictví a zneužil platební kartu nebo vymámil platbu. Podle České bankovní asociace se jejich počet meziročně ztrojnásobil.
Podvodníci v kybeprostoru připravili za rok 2023 banky a jejich zákazníky o 1,35 miliardy korun. Průměrná škoda na jednoho poškozeného klienta loni dosáhla 19 357 korun. V průběhu roku tedy klesala – v prvním pololetí byla zhruba 22 tisíc. Ve druhém 19 tisíc korun. Úplně největší zaznamenaná škoda, ke které nějaký bankovní klient přišel za tu dobu, co Česká bankovní asociace kyberpodvody sleduje, byla 15 milionů korun.