Setkali jste se někdy s tím, že zboří či služby měly v průběhu dne různé cenovky? Dejte si na to pozor, špatnou volnou času můžete přijít o velké peníze.
Na to, že akce, například v supermarketech, platí jen v určitých dnech, si již lidé zvykli a přizpůsobili se tomu. Ten, kdo přijde o den později už si zkrátka zlevněné zboží nekoupí. Slyšeli jste ale někdy o tom, že by platnost akce byla pouze v určité hodiny? I na to můžete ve vybraných obchodech narazit.
Proč se ceny v obchodech během dne liší?
Jak píše web eDevizy, čím dál víc firem po celém světe začíná využívat takzvanou dynamickou cenotvorbu. Pomocí tohoto mechanismu upravují ceny svých produktů a služeb v závislosti na čase a momentální poptávce. Zákazníkům o tom ale dopředu neřeknou a ten, kdo o tom neví tak může nákupem v nesprávný čas snadno přijít o obrovské sumy peněz. Názorný příklad popisuje i web iDnes. „Na Amazonu se cena během několika hodin změnila ze sedmi set eur až na sedmnáct set (v přepočtu ze 17 tisíc korun na 42 tisíc).“
Oblastí, kde na takovéto dynamického určování cen můžete narazit je přitom celá řada. Jednat se může o prodeje letenek, nákupy v internetových obchodech, rozvozy jídla, dopravní společnosti a dokonce i gastronomické podniky. Tento mechanismus, například v podobě takzvaných Happy Hours, hojně využívali zejména v postcovidovém období třeba restauratéři v Londýně, jak loni psal web iDnes. A aktuálně jeho obliba roste i u gastro podnikatelů ve Spojených státech.
Zákazníci se bouří
Jak píše web iDnes, dynamickou cenotvorbu zvažuje zavést oblíbený řetězec rychlého občerstvení Wendy’s. Společnost sice své příznivce ujistila, že nechystá zvyšování cen během špiček poptávky. Podle svých slov chce mechanismus využívat zejména k nabízení akčních slev pomocí digitálních menuboardů. I tak se však tyto plány setkaly s vlnou kritiky. Mnozí se totiž obávají právě toho, že například v obědové časy zde budou burgery a další produkty o mnoho dražší.
Měnící se ceny by navíc podle mnohých odborníků nemusely pozitivně ovlivnit ani tržby řetězce. „Dobře to funguje třeba u aerolinií, ale v restauracích by to neprošlo. Zákazníci by nakupovali jinde,“ cituje web iDnes generálního ředitele poradenské společnosti SignalFlare Michaela Lukianoffa. A na podobná rizika upozorňuje i server eDevize. Podle něho v obchodech, které se pro tento mechanismus rozhodnou, může nastat situace, že zákazníci budou z neustálých změn zmatení a ve značku jednoduše ztratí důvěru.