Chorvatsko patří mezi nejoblíbenější dovolenkové destinace desetitisíců Čechů, i když tam už není tak levně, jak byli zvyklí dříve.
Po přechodu na euro tam totiž podražilo téměř všechno. Víte od nás, že loni stál například litr mléka v obchodě Tommy 2 eura, což je v přepočtu okolo 50 korun. Ještě v roce roce 2022 stál přitom litr mléka 7 kun, tedy něco přes 20 korun, což bylo podobně, jako u nás. Nejvíc pochopitelně zdražují destinace, které jsou oblíbené u turistů ze západních zemí.
Chorvatsko už dávno není levnou destinací
Turisty ani letos nepotěší ceny v restauracích, které se odvíjí od lokality a typu restaurace. Jak od nás víte, většinou platí, že v každém letovisku se dají najít restaurace, kde budou ceny podobné těm v Čechách. Cena za základní oběd či večeři pro dva bez nápojů pohybuje okolo 400 korun. Ceny těstovin, rizot, hamburgerů a pizzy jsou od 140 korun, za cappuccino zaplatíte od 35 do 70 korun a třeba za točené pivo 45 až 80 korun.
Nemalé peníze však stojí už jen samotná cesta autem. I když poplatky za dálnice v Chorvatsku, Slovensku a Slovinsku meziročně nezdražily, v Rakousku a Maďarsku jsou už dálnice dražší. Ušetřit můžete přes elektronickou mýtnou krabičku, jak radí web Měšec. Když pojedete do Chorvatska přes Mikulov, jen za placení poplatků na dálnicích tam necháte skoro 2000 korun.
Nejlépe je platit vše platební kartou
Při trase Mikulov, rakouský Graz, slovinský Maribor, maďarský Zagreb a chorvatská Rijeka a zpět vás poplatky vyjdou na 1860 korun. Poplatek za slovenské dálnice se meziročně nezvýšil, píše dále web Měšec. Poplatek za dálnice na Slovensku můžete stejně jako v České republice pohodlně zaplatit online. Pokud byste se chtěli slovenské dálnici vyhnout, myslete na to, že to bude cca 1,5 hodiny času navíc.
Dobrou zprávou je, že mýto na chorvatských dálnicích se meziročně nezvýšilo. K platbě mýta je nejvýhodnější používat platební karty, hotovost mějte jen jako nouzovou možnost. Některé mýtné brány ani hotovost nepřijímají, připomíná web. Chorvatsko má hlavní kategorii 1 pro vozidla do 3,5 t a do celkové výšky 1,9 metru, takže do ní spadá většina soukromých vozidel, narozdíl od Maďarska a Slovinska.