Všechna nová auta prodaná v Evropské unii musí být od letošního července povinně vybavena sadou dalších bezpečnostních asistentů.
O novinkách, které EU vymýšlí, vás na Událostech247 informujeme pravidelně. Od roku 2026 například budeme muset mít v autech dvě nové věci, které však zaplatíme z vlastní kapsy. Jedná se o eCall systém a alkoholtester. Systém eCall je navržený tak, aby v případě nehody automaticky vytočil evropské nouzové číslo 112 a poslal informace o nehodě a poloze auta.
Chytrá auta jsou na vzestupu
Novinkou jsou také speciální homologované výstražné svítilny, které by měly nahradit dnes dobře známé výstražné trojúhelníky. Víte od nás, že konkrétně by povinnost mít tuto novou výbavu měla začít platit ve Španělsku, a to už od 1. ledna 2026. Výhodou této speciální LED svítilny má být to, že na rozdíl od statického trojúhelníku bude umístěná na střeše vozu a bude tak viditelná ze všech stran.
Každých 100 sekund bude navíc prostřednictvím mobilní sítě odesílat informaci o poloze vozidla do asistenčního centra. Není však vyloučeno, že v následujících letech se k tomuto opatření uchýlí i další země Evropské unie. Od příštího roku navíc české řidiče v souvislosti s povinnou výbavou čeká další změna. Kromě řady dalších situací bude totiž nově povinné nosit reflexní vestu i v případě nouzového stání v obci, kde to dosud bylo pouze dobrovolné.
Kontrolují nás už opravdu všude, říká řidič
Ne každý však ví, že od 7. července 2024 musí mít nová auta systém, který hlídá povolenou rychlost. Systém obvykle používá kombinaci kamery pro čtení dopravních značek a GPS pro ověření polohy. Běžně tento limit řidiči zobrazuje na obrazovce v přístrojovém štítu a pokud ho auto překročí, začne systém šoféra okamžitě upozorňovat. Většinou jde ale o zvukový signál, který nastavili různí výrobci v různé intenzitě.
Inteligentní asistent rychlosti však není úplně přesný. Například ve většině případů nepočítá se základním pravidlem, kdy omezení rychlosti ruší křižovatka, nebo může odečíst rychlost na dálnici určenou pro sjezd. Stejně tak může způsobit zmatky slabší signál GPS a pocit auta, že je třeba na jiné silnici, než je tomu v reálu.
Ve všech případech řidiče však dál urputně upozorňuje na to, že jede rychle, i když to není pravda. „Já tady s těmi chytrými technologiemi nesouhlasím, takové sledování a kontrolování mi není příjemné. Navíc myslím, že vždycky se najde nějaký chytrák, který to dokáže obejít,“ řekl Událostem247 pan Michal z Brna.