Věrnostní programy supermarketů jsou pro zákazníky velmi výhodné. Ne všichni ale ví, že mají také své stinné stránky.
To, že Češi jsou milovníci slev, je známá věc. Konkrétně v oblasti potravin pak popularita akčních cenových nabídek v posledních letech ještě vzrostla. Z průzkumu agentury ResSOLUTION loni na podzim vyplynulo, že meziročně výrazně stoupl počet lidí, kteří se na slevy při nakupování soustředí. Obchodníci tohoto trendu hojně využívají a za to, že lidem dají slevu, od nich také něco chtějí.
Data výměnou za slevu
Slevy jsou v poslední době čím dál častěji podmíněny členstvím ve věrnostních programech supermarketů. Jedná se o plastovou kartičku či mobilní aplikaci, kterou lidé při placení nákupu načtou a tím si aktivují slevy. Ten, kdo je nemá, slevu nedostane. Ačkoli registrace do programů jsou bezplatné, tak úplně zadarmo to však není. Jak totiž již dříve upozornily Události247, řetězce díky tomu od zákazníků sbírají cenná data o jejich nákupních preferencích, které pak také náležitě využívají k dalšímu zvyšování svého zisku.
Jak upozorňuje server Novinky, výjimkou není ani to, že data následně obchodníci kromě vlastního využití sdílí také se třetími stranami. Jednat se může například o Facebook či další sociální sítě. Díky tomu pak třeba lépe zacilují placenou reklamu.
Rozdíly v cenách jsou obrovské
Ti, kteří by se rozhodli řetězcům žádná data nedávat a do věrnostních programů se nezapojovat, si za to pak náležitě zaplatí. Rozdíly v cenách jednotlivých produktů mohou být skutečně obrovské. Jak dále uvádí web Novinky, například za kilogram mrkve může zaplatit běžný zákazník 25 korun, člen věrnostního programu však jen 12 korun. To je sleva více než 50 procent.
Vedle etické roviny však může takovýto přístup být problémem i se zákony. Zejména v případech, kdy nelze snadno rozeznat rozdíl mezi slevou a dvojí cenou pro různé zákazníky. Obchodníci totiž tento trik mohou využívat v podstatě k obcházení zákona, který jim nařizuje uvádět na cenovkách u slev nejnižší cenu za posledních 30 dní. Pokud je ale cena pro členy věrnostního programu prezentována jako alternativní cena, nemusí obchodník tento údaj o nejnižší slevě uvádět, dodal pro web Novinky mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba.