Provozovat v dnešní době auto není nijak levná záležitost. Týká se to nejen servisu a oprav, ale také paliva.
Pohonné hmoty v Česku dál zdražují, ceny se zvedají už třetí týden v řadě. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic v Česku prodává v průměru za 35,79 koruny, před týdnem to bylo o 14 haléřů méně. Nafta zdražila o osm haléřů. Za litr teď řidiči zaplatí průměrně 34,26 koruny, jak píše web Novinky. Bude ale mnohem hůř.
Na výměnu vozu zbývá už jen pár let
Evropský parlament definitivně schválil dohodu s členskými státy Evropské unie o nové normě o nulových emisích. Počítá s tím, že od roku 2035 má být v členských zemích prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu, připomíná web ČT24. To se samozřejmě některým řidičům nelíbí. Evropská komise také přišla s návrhem, podle kterého by měly od roku 2030 být bezemisní i nové městské autobusy.
Vše proto nasvědčuje tomu, že lidé si za pár let budou moci pořídit pouze elektromobil, či vůz na vodík. Určitá naděje na zachování aut se spalovacími motory i přesto existuje. Web E15 píše, že po roce 2035 bude možné registrovat vozy se spalovacími motory, ale bude nutné, aby jezdily na takzvaná syntetická paliva. Víte od nás, že nevznikají rafinací ropy jako běžný benzin či diesel, ale chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Tím se řadí mezi uhlíkově neutrální paliva.
Tento problém zatím nemá řešení
Syntetická paliva se zatím běžně nevyrábí. Celý proces je na začátku, a jedná se také o velmi nákladnou záležitost. Cena litru epaliva je více než pětinásobně vyšší než běžný benzin a nafta. Pohybuje se mezi 150 až 200 korunami za litr, jak informoval web E15. V budoucnu by se však mohla cena snižovat. Web Motofocus píše, že podle plánů by od roku 2026 měl být běžně v prodeji syntetický benzin. Cena za litr se do budoucna odhaduje na 2 eura.
To je ale zatím daleká budoucnost. Je tedy jasné, že syntetická paliva budou rozhodně dražší než ta konvenční. Epaliva začala vyrábět například společnost Porsche v Chile, kde v pilotní fázi produkuje 130 tisíc litrů syntetických paliv ročně, jak uvádí web E15. Řešením nebudou ani biopaliva. Web Motofocus upozorňuje, že aby bylo možné těmito pohonnými hmotami zásobovat celý svět, bylo by nutné využít tak velkou plochu zemědělské půdy, že by to vedlo ke globální potravinové krizi.