Vlastnit auto není vůbec levná záležitost, a bohužel, poplatků za něj bude jen přibývat. Kvůli nově chystané dani budou muset někteří řidiči platit 405 Kč měsíčně.
Řidič, ten tvrdý chleba má. Není to tak dávno, co jsme psali o poplatku za vlastnění elektromobilu, a zdá se, že podobných absurdních poplatků bude jen přibývat. Prázdná státní pokladna vede politiky k hledání zdrojů příjmů, přičemž řidiči osobních vozidel se často stávají snadným terčem. Proto každý řidič platí nesmyslné daně a občas se dokonce může stát, že o nich nemá žádné tušení. Už jste například slyšeli o dvojím zdanění paliva? Informoval o něm web AutoŽivě a poplatek musí platit každý z nás.
Kdo čerpá, ten platí poplatek
V Česku platí většina řidičů poplatek, o kterém ani nemají tušení. Jedná se o dvojí zdanění paliva, a platí ho každý, kdo čerpá paliva. Cena paliva se vypočítává podle určitého systému. V ceně každého litru paliva je zavedena spotřební daň, to není žádná novinka. Pak je tady ale ještě daň z přidané hodnoty, tedy DPH. Tento systém, který by se dal označit za „daň z daně“, platí všichni, kdo tankují. Nepřímo ho pak platí každý, kdo využívá služby a zboží závislé na dopravě. A může být mnohem hůř.
Například u našich sousedů na Slovensku nedávno probíhala diskuze o zásadní změně – zavedení roční daně z motorových vozidel, která by se týkala nejen firem, ale také jednotlivců. Cíl je jasný – naplnit státní kasu a zajistit dodatečné příjmy do rozpočtu. Samozřejmě se to všechno musí schovat za něco pěkného, pozitivního. Takže tomu říkejme „motivace občanů k pořízení ekologických aut.“ Navrhovaná daň se totiž stupňuje podle parametrů vozidla, jako je typ, objem motoru, emisní třída a stáří.
Za emise zaplatíme
Mluví se i o navýšení registračních poplatků nebo o novém způsobu výpočtu daní na základě emisí. Výrazné zdražení by pak samozřejmě pocítili majitelé starších vozů. Například přihlášení takového SUV by se na Slovensku mohlo zdražit z necelých 2 000 Kč na 9 000 Kč. Roční daň pro běžné vozidlo by se pak mohla zvýšit o neuvěřitelných 80 %. Tím to ale rozhodně nekončí. Na řadě je pak další opatření, a to výpočet daně na základě emisí CO2.
Například u průměrného SUV by se jednalo o navýšení z 2 660 Kč na 4 870 Kč, což nám dává ne zrovna lichotivých 405 Kč měsíčně. Posledním opatřením pak může být povinnost pro fyzické osoby platit roční daň. To by se pak dotklo více než dvou milionů aut. Česko a Slovensko jsou jedinými zeměmi EU, které daní jen auta právnických osob. Ostatní země zdaňují i všechna osobní auta, nehledě na to, kdo je jejich majitelem. Je jedno, zda se jedná o firmu, nebo soukromou osobu – řidič prostě bude platit. Pokud se taková daň zavede i u nás, zasáhne miliony Čechů.