Už za tři roky by se mohla stát jízda autem výsadou opravdu jen některých lidí. Dojde totiž zřejmě k masivnímu zdražení pohonných hmot.
Na vině budou emisní povolenky. Psali jsme, že pro velkou část lidí je to pojem, se kterým se moc často nesetkávají a často ani pořádně neví, co znamená. To se ale nejspíš změní. V budoucnu totiž kvůli emisním povolenkám, respektive rozšíření okruhu oblastí, na které se vztahují, nejspíš zdraží hned několik důležitých komodit.
Litr benzínu či nafty za 75 korun
Emisní povolenky zjednodušeně řečeno fungují jako ekvivalent vypouštěných emisí, nejčastěji oxidu uhličitého (CO2). Jedna povolenka je rovna jedné tuně plynu, jak vysvětluje web Forbes. Producenti, kteří tyto emise ve svém provozu vypouští a znečišťují tím tedy ovzduší, si tak musí tyto povolenky nakupovat. Dosud se povolenky vztahovaly zejména na velké továrny a další podniky.
Nově však Evropská unie rozhodla, že od roku 2027 se jejich působení rozšíří i do dalších oblastí. To bude mít samozřejmě na peněženky běžných lidí velký dopad. Povolenky se mají vztahovat třeba na kotle na uhlí a plyn, nebo na pohonné hmoty, tedy benzín a naftu. Litr by mohl podle ekonomů stát i 75 korun. Jak píše web CNN Prima News, někteří politici uklidňují, že tak černé scénáře nepřijdou. Další strany však tvrdí, že se opatření musí zmírnit.
Budou na tom lépe elektromobily?
Cena paliv je pro mnoho firem zásadním faktorem. Nafta totiž tvoří třetinu všech nákladů, píše dále web. I proto dopravci vnímají rozšíření systému emisních povolenek jako další zátěž. Náklady se totiž promítnou do cen přepravních služeb a následně i do spotřebitelských cen. V případě zvyšování cen paliv jsou tři scénáře. Ty optimistické hovoří o dvou a půl korunách, realistické pak o čtyřech. Ty skeptické však mají o dost horší očekávání.
Jak pro CNN Prima News uvedl ekonom Lukáš Kovanda, v Německu přišli se studiemi, že se bude jednat o 75 korun za litr pohonných hmot. Dojde tak k rozevření nůžek mezi řidiči spalovacích aut a elektromobilů. Kvůli snížení dopadů emisních povolenek na dopravu vznikl proto na ministerstvu životního prostředí sociální fond. Resort by měl od roku 2026 začít mezi lidi rozdělovat celkem 50 miliard korun. Jak to tedy na čerpacích stanicích bude v roce 2027 vypadat, se ještě uvidí.