Od července 2024 nás budou vlastní auta špehovat. Neuděláme s tím vůbec nic, EU už o všem rozhodla

Pro výrobce automobilů, a i pro samotné řidiče v poslední době nastává řada změn.

i Zdroj fotografie: Martin Dvořák pro Události247
                   

Velmi zásadní bylo například rozhodnutí europoslanců o tom, že od roku 2035 se nebudou moci prodávat nově vyrobená auta se spalovacími motory, jak psaly Události247. Letos pak vejde v platnost také další očekávaná novinka, která se bude týkat povinné výbavy v nově vyrobených autech a nařízená je opět samotnou EU.

Černá skříňka v autě

Psali jsme, že se jedná o technologii, která omezuje překročení povolené rychlosti. Tato funkce je známá jako inteligentní asistent rychlosti a pro řidiče má mít podle EU mnoho výhod. Konkrétně si od zavedení nové regulace Evropská komise slibuje zvýšení bezpečnosti na silnicích a zejména pak pokles dopravních nehod, zranění a úmrtí. Povinnost mít tuto novou výbavu v autě budou mít všechny vozy vyrobené od července roku 2024.

iZdroj fotografie: Courtney Recker / Creative Commons / CC-BY-SA

Takzvaný Event Data Recorder se dá volně přeložit jako zapisovač údajů o události. Jde o obdobné zařízení, které se používá v letadlech a hovorově se mu říká černá skříňka. Ve skutečnosti má však většinou oranžovou barvu, jak píše web TN. Například ve Spojených státech je podle odhadu Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu černou skříňkou už vybaveno až 99,5 procenta nových vozů prodaných na americkém trhu.

Údaje budou anonymní

Data poskytují informace pro výzkum bezpečnosti silničních vozidel a mohou sloužit jak pro diagnostiku vozidla v době nárazu, tak při hledání hlavní příčiny dopravní nehody,“ cituje TN vedoucího oblasti hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu Jakuba Motla.

Nová povinná výbava 2024 nařízená samotnou EU: Tohle bude muset být v každém autě. Zaplatíme to ale z našich kapes

Samotná data z černých skříněk jsou anonymní a musí být chráněna před manipulací. Systém nesmí ukládat poslední čtyři číslice VIN, aby nebylo možné konkrétní vozidlo identifikovat. Nezaznamenává se ani žádný jiný typ informací, které by odhalily identitu vlastníka, píše dále TN. Údaje jsou k dispozici pouze příslušným orgánům jako pomůcka při rekonstrukci havárie. Důležité také je, že všechna tato data jsou anonymizovaná. Deaktivace tohoto systému v autě však možná není.

Co si o tomhle myslíte vy? Napište nám váš názor v komentářích

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články