Nákupy v Polsku? Pro některé Čechy dnes již nepředstavitelná aktivita. Mnozí zákazníci totiž našli zemi, ve které jsou produkty mnohem levnější.
Dříve bylo Polsko oblíbenou destinací pro české zákazníky, kteří hledali způsob, jak ulevit svým peněženkám. Dnes je všemu jinak a spousta Čechů by se raději Polsku vyhnula obloukem. Důvod je přitom naprosto jednoduchý – peníze. Kdysi bylo Polsko ideální destinací pro nákupy. Spousta zboží se dala nakoupit mnohem výhodněji než u nás a některé akce dokázaly zákazníkům ušetřit stovky až tisíce korun. To je ale dávno minulostí a Češi už raději jezdí do Německa. Tam totiž podle webu Novinky ušetří nejvíce.
Na nákupy do Polska už Češi nejezdí
V době prudkého růstu cen potravin u nás nabízelo Polsko až o třetinu levnější nákupy. Tento rozdíl byl umožněn efektivnějším fungováním tamního trhu, silnou korunou a také dočasným zrušením DPH na základní potraviny v Polsku. Tyto výhody však dnes už téměř neplatí. Ačkoli si polský trh udržuje svou efektivitu, dva hlavní faktory výhodnosti se výrazně proměnily. Hodnota polského zlotého vůči koruně vzrostla o zhruba 20 %, což má zásadní dopad na konečnou cenu nákupů. Navíc Polsko opět zavedlo daň z přidané hodnoty na potraviny, čímž zmizela další významná úspora.
No a zatímco někde zájem klesá, jinde zase pochopitelně roste. Polsko už u Čechů není na prvním místě a mnohem radši, než aby jeli nakoupit do Polska, volí Německo. Přestože se může zdát, že německé obchody budou dražší, realita často překvapí. Německý potravinový trh patří k nejlépe organizovaným v Evropě, což se odráží nejen na cenách, ale i na kvalitě zboží.
Proč nakupovat v Německu
Vůbec nejoblíbenějším obchodem je Aldi, které v Česku stále chybí. Mezi další oblíbené obchody pak patří například Rewe a Edeka. Ty nabízejí vysokou kvalitu zboží za ceny, které jsou mnohdy nižší než v českých obchodech. Mezi nejoblíbenější položky patří uzeniny, sýry, čokoláda nebo drogerie.
Například čokoládové výrobky nebo hygienické prostředky lze v Německu pořídit až o polovinu levněji než v Česku. To poukazuje na velké rozdíly v cenotvorbě mezi českými a německými supermarkety. Nákupy v Německu se tak stávají nejen způsobem, jak ušetřit, ale také cestou k vyšší kvalitě zboží, kterou čeští zákazníci u domácích prodejců často postrádají.