Slevy, barvy, zvýhodněná balení či vůně. To vše a mnoho dalších prodejci využívají k tomu, aby zákazníky přiměli k vyšším útratám.
Nákupní rozhodování lidí je často ovlivněno mnoha faktory, které si mnozí ani neuvědomují. Prodejci totiž velmi dobře vědí, jak se svými zákazníky manipulovat a jak je přimět k tomu, aby v obchodě nechali co nejvíce peněz. Asi každému se někdy stalo, že podlehl lákavé akční nabídce a koupil si něco, co původně ani neplánoval. Triků je však daleko víc. Podívejme se nyní na několik z nich.
Mnoho triků souvisí se slevami
Časté je špatné vypočítání slev. Prodejci například účelově na krátkou dobu zvednou cenu produktu a poté jej dají do zdánlivě velké akce. Události247 již dříve upozornily na to, že Česká obchodní inspekce za to prodejcům dokonce dává mastné pokuty. Další z triků souvisejících se slevami je pak třeba ten, že některé akce trvají pouze určitou dobu, což v lidech vytváří pocit, že pokud si zboží nekoupí okamžitě, o skvělou nabídku přijdou. Podobné je to i s akcemi, které trvají jen do vyprodání zásob, jak píše web iDnes.
Do sady ověřených triků, jak lidi přimět k vyšším útratám, nepochybně spadají i různá výhodná větší balení či akce typ 1+1. Obchodníci lidi jednoduše motivují, že pokud nakoupí víc, dostanou slevu. Podobný princip může fungovat třeba u různých soutěží, jež bývají omezeny například minimální hodnotou nákupu 500 korun. Kdo nakoupí za nižší částku, do soutěže se nemůže zapjit.
Zásadní je také rozmístění zboží
Není asi žádnou novinkou, že mnoho triků spočívá v tom, kde v regále či obchodě se jednotlivé produkty nachází. Zboží, které chtějí obchodníci prioritně prodat, v regálech umisťují do výšky očí zákazníků, píše server Český rozhlas. Další možností je, že tyto produkty dají do čela regálů, do regálů stojících hned u vchodu, případně do těch, které jsou v obchodech nejvíce viditelné.
A v neposlední řadě obchodníci často útočí i na smysly nakupujících. Příkladem jsou různé vůně. Když zákazníci ucítí například čerstvě upečené pečivo, mají vyšší chuť si jej koupit. Anebo psychologie barev. Zatímco červená přitahuje pozornost, žlutá bývá spojena se slevami, dodává dále Český rozhlas.