Projíždíte semafory na žlutou? I za to vám hrozí nepříjemná pokuta. Řidiči o tom neví a pak na to doplácí

Mysleli jste si, že když projedete křižovatku na žlutou, je to ještě v pořádku? Někdy to tak být nemusí.

i Zdroj fotografie: MelkiaD / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Semafory mohou někdy řidičům docela zamotat hlavu. Psali jsme třeba o tom, že vědci přišli s tím, aby se k červené, oranžové a zelené přidala ještě bílá barva. Toto světlo by umožnilo autonomním autům řídit tok dopravy, především na křižovatkách a mělo by se tak zabránit dopravním zácpám.

Vyšší sankce a trestné body

To, že se nemá jezdit na červenou, ví každý řidič. Diskutabilní je však i průjezd křižovatkou v okamžiku, kdy po zelené naskakuje žlutá. Novela silničního zákona platná od 1. ledna 2024 však připomíná, že projetí křižovatky na žlutou může být očích policistů jako byste projeli na červenou. Ministerstvo dopravy na svém webu uvádí, že nezastavení na křižovatce, pokud už na semaforu svítí žlutý signál „Pozor!“, se rovná jízdě na červený signál „Stůj!“

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Zcela nové světlo na semaforech. Význam čtvrté barvy je řidičům stále neznámý

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
Průjezd na oranžovou může být pokutován

Změnila se však sankce, která byla před účinností novely na místě ve výši do 2 500 korun a 5 trestných bodů. Nově hrozí za průjezd na žlutou pokuta 4 500 až 5 500 korun a 6 bodů k tomu. Při opakovaném projetí křižovatky na červenou nebo žlutou hrozí ve správním řízení pokuta v rozmezí 7 000 až 25 000 korun a 6 trestných bodů. Zákaz činnosti hrozí pouze v případě úmyslného nezastavení na pokyn, a to 4 až 6 měsíců. 

O pokutě rozhoduje policie

Signál se žlutým světlem „Pozor!“ znamená povinnost zastavit vozidlo. Platí však výjimka, že pokud je vozidlo při rozsvícení tohoto signálu už tak blízko, že by řidič nemohl bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. Lidé by na to však neměli moc spoléhat. Na to, že byl řidič takzvaně rozjetý a nemohl už včas zastavit, se totiž nedá vymlouvat vždy. Platí to například u náledí nebo příliš rychlé jízdy, nebo když má řidič nějaký náklad, který by mohl způsobit komplikace.

Semafory v ČR se změní k nepoznání: Nově budou blikat. Kdo o novince nebude vědět, ten na to tvrdě doplatí

iZdroj fotografie: N Chadwick/ Creative Commons / CC-BY-SA
Rychlý průjezd na oranžovou může teoreticky způsobit velké komplikace

Jinými slovy, aby mohl být provoz na křižovatce plynulý a bezproblémový, při rozsvícení žlutého signálu má řidič povinnost zpomalit a zastavit. Konkrétní jednání šoféra posuzují policisté individuálně na místě. Vždy záleží na vyhodnocení, jestli řidič úmyslně přidal rychlost tak, aby stihl před rozsvícením červené křižovatku projet nebo byl tak blízko křižovatce, že žlutý signál konstantní rychlostí projel. 

Diskuze Vstoupit do diskuze
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články