Elektromobily jsou pro pojišťovny hrůzou: Opravovat je se nevyplatí, často míří rovnou na vrakoviště

Elektromobilita se stává trendem ke snižování emisí. Odvrácenou stranou je však likvidace elektromobilu poté, co doslouží.

i Zdroj fotografie: Martin Dvořák pro Události247
                   

Provozování elektromobilů je sice šetrné k ovzduší, ale nese s sebou i určité problémy, píše o tom web AutoŽivě. Na silnicích teď mohou řidiči potkat zatím jen pár takových aut, a to oproti stovkám a tisícům vozidel se spalovacími motory, uvádí AutoŽivě. Ten samý nepoměr panuje i ve statistikách pojišťoven. Ty navíc čelí hrůznému riziku, že by chybně diagnostikovaná baterie mohla dokonce způsobit požár elektromobilu. Auta tak většinou míří na autovrakoviště.

Pojišťovny evidují jen zlomek elektromobilů

Malé procento aut na elektrický pohon eviduje pojišťovna ČSOB. „Elektromobily jsou ve vozovém parku České republiky stále zastoupeny velmi malým procentem. To samé platí i pro naše statistiky. K pojistným událostem u elektromobilů samozřejmě dochází, ale jde poměrově k ostatním typům vozů o mizivé procento případů, ze kterých zatím nelze vyvozovat žádné trendy,“ uvedl pro Události247 mluvčí ČSOB pojišťovny Petr Milata.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Kalkulace úspor elektromobilů pochopitelně počítají s jednou jedinou baterií, nikoli se dvěma

Během roku 2022 bylo pojištěno asi 13 tisíc elektroaut, to je asi 0,22 % všech pojištěných osobních aut, a mají riziko vzniku škody asi o 24 procent vyšší oproti vozidlům se spalovacím motorem. Průměrná škoda z povinného ručení způsobená elektromobily. U elektromobilů jde v průměru ročně o 4 škody na 100 pojištěných vozidel. U ostatních osobních aut je to v průměru pouze 3,2 škody na 100 pojištěných vozidel,“ řekla Událostem247 mluvčí České asociace pojišťoven Veronika Pilková.

Škody mohou být vyšší

Likvidace elektromobilů je výrazně složitější než u normálního auta. Jejich baterie jsou kvůli svému složení a riziku zahoření životu nebezpečné, napsal web Odpady online. K likvidaci takového vozu jsou potřeba specializovaná pracoviště se školeným personálem. Podle statistik jsou navíc škody při nehodách elektromobilů vyšší kvůli složitým moderním technologiím a jejich opravám ve specializovaných servisech. Potenciální riziko roste kvůli tichosti těchto vozů i pro chodce, dodává web E15.

iZdroj fotografie: Depositphotos
O 10 procent narostly v Česku také prodeje hybridů, naopak registrace nových plug-in hybridů klesly o téměř pět procent

„Já mám elektromobil už více než rok a půl. Kupoval jsem ho v době, než ceny elektřiny vylítly nahoru. Zatím jsem spokojený. Doufám, že nebudu muset řešit žádnou takovou věc s pojišťovnou,“ řekl Událostem247 Jindřich Průcha z Ostravy. Prodej elektromobilů loni v Česku narostl o 47 procent na 3895 nově registrovaných elektroaut. Vyplývá to z aktuálních dat zveřejněných Evropskou asociací výrobců automobilů, uvádí web E15.

Diskuze Vstoupit do diskuze
94 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články