Češi už si zvykli, že se pro některé věci vyplatí zajet si třeba do sousedního Rakouska. V poslední době se ale cenový rozdíl projevuje také u nábytku.
U cen oblečení, nebo právě nábytku se může projevit opravdu velký cenový rozdíl. Web TN upozorňuje například na televizní stolek s dvířky, který nabízí obchodní dům Ikea v Česku svým zákazníkům za necelých 9000 korun. V Rakousku byste ale o dost ušetřili. Naprosto stejný stolek je tam k dostání za 299 euro, to znamená o 1 700 korun levněji.
Lidé si za luxus rádi připlatí
Obchody Ikea jsou v České republice ve většině případů dražší než v sousedních zemích. Rozdíl je patrný především v Německu a Rakousku, což jsou země, kde mají lidé oproti Česku několikanásobně vyšší mzdy. Všímá si toho web Aktuálně. Ikea rozdílné ceny některých výrobků vysvětluje odlišným tržním prostředím. Důvodem podle expertů může být i to, že Češi jsou ochotní si za „luxusní“ zboží připlatit.
Švédská nábytkářská firma se podle mluvčího Petra Šaška snaží, aby mohla v rámci své dlouhodobé strategie nabízet výrobky za ceny, které si může dovolit co nejvíce lidí. „Retailové organizace Ikea v jednotlivých zemích nakupují výrobky od společného dodavatele Inter Ikea a pak samy stanovují koncové ceny podle mnoha faktorů, které zohledňují lokální vlivy a tržní prostředí v dané zemi,“ vysvětlil.
Češi se podle experta nechají často „oholit“
Do koncových cen v jednotlivých zemích se promítají ceny dopravy, energií, nebo inflace. Ekonom Štěpán Křeček vysvětlil, proč se mohou ceny na českém a rakouském trhu tolik lišit. „Nadnárodní korporace, které nabízejí obdobné produkty po celém světě, kalkulují i s kurzovým rizikem. Jelikož během pandemie měla koruna velmi proměnlivý kurz, tak se přidávala i taková bezpečnostní přirážka,“ uvedl. Cenové rozdíly se projevují také u oblečení známých značek, například H&M, nebo Takko.
Na to, jestli má na konečné ceně zboží v České republice podíl také Evropská unie, nebo se jedná jen o záměry českých prodejců, Událostem247 odpověděl ekonom Petr Kovanda: „Češi jsou často ochotni tolerovat vyšší cenu. Co se týče právě nábytku, tak se nechají takzvaně oholit. V Německu nebo v Rakousku je řada vyšších cen, například za jídlo v restauraci, nebo služby a bydlení. Pravdou ale je, že některé ceny jsou zejména po zohlednění té kvality, která je prostě vyšší, atraktivnější třeba právě v těchto zemích než v České republice.“