Oblíbený dopravní podnik znovu zdražuje, cestující si budou muset připlatit
Pokud patříte mezi jedince, kteří rádi cestují vlakem, připravte si peněženky. Oblíbený dopravní podnik zase zdražuje, za jízdenky si připlatíme.
Jezdíte pravidelně vlakem do práce? Pak se budete muset připravit na to, že si za jízdenky výrazně připlatíte. České dráhy totiž plánují od prosince zdražovat, důvodem má být inflace a cíl udržet finanční stabilitu společnosti, která se snaží zároveň modernizovat vozový park i zůstat v zisku. Zdražování se pak nejvíce dotkne těch, kteří jezdí vlakem pravidelně. O kolik si budou nakonec muset cestující připlatit?
České dráhy plánují zdražovat
České dráhy nedávno oznámily, že se ceny jízdného zvýší v rozsahu odpovídajícím letošní inflaci, tedy zhruba o několik procent. Jedná se tak již o druhé zdražování, se kterým se cestující Českých drah budou muset smířit. V minulém roce se zdražovalo o 4,9 procenta. Jak to bude letos? „Letos tomu ani nejde říkat zdražení. Budeme pouze upravovat ceny jízdného, které bude zohledňovat právě a pouze tu inflaci. Bude to určitě do tří procent,“ prozradil Michal Krapinec, ředitel Českých drah.
Česká národní banka odhaduje, že inflace za letošní rok dosáhne přibližně 2,5 %. Kdybychom počítali s tím, že zdražení bude pouze v rámci inflace, tedy 2,5 %, těch, kteří jezdí vlakem sporadicky, by se to nijak výrazně nedotklo. Pochopitelně více by pak zaplatili na jízdenkách ti, kteří jezdí vlakem pravidelně, například do práce. Například zpáteční jízdenka z Mladé Boleslavi do Prahy vyjde na 219 Kč. Redakce Událostí247 spočítala, že člověk pracující pět dní v týdnu, který dojíždí do práce z Mladé Boleslavi do Prahy, by si připlatil měsíčně přibližně 110 Kč.
Každopádně ono zdražování funguje trochu jinak a konečná cena jízdenky se odvíjí od délky trasy. Například v minulém roce zdražovaly České dráhy jízdenky na kratší trasy až o 5 Kč, ty delší pak až o 11 Kč. Pokud by tomu letos bylo podobné, zdražení by ve výsledku bylo o něco výraznější. V případě zdražení jízdenky o 11 Kč by člověk z výše zmíněné modelové situace zaplatil za měsíc na jízdenkách o 220 Kč navíc.
Proč se zase zdražuje
Ředitel Českých drah Michal Krapinec prozradil, že cílem vedení je udržet průměrné stáří vlaků do dvaceti let, což vyžaduje rozsáhlé investice. „Jsme akciová firma a naším cílem je dosahování zisku. Tento zisk ale není konečným cílem. Chceme, abychom byli důvěryhodní pro lidi, aby nám půjčili peníze,“ vysvětlil. Cílem je tedy vystupovat jako stabilní podnik, kterému pak budou investoři půjčovat peníze. České dráhy navíc v posledních letech nevykazují takový zisk, jaký by si přály. Zatímco v roce 2023 pracovaly se ziskem 3,8 miliardy, v loňském byl zisk výrazně nižší, konkrétně 1,3 miliardy korun.
Otázkou je, zda České dráhy neustálým zdražováním cestující neodradí. „Bývaly doby, kdy byl vlak symbolem levného cestování. Dnes s manželkou a dvěma dětmi sedneme do auta a z Ústí do Prahy a zpět nás cesta vyjde na čtyři stovky. Kdybychom ale chtěli jet vlakem, stejná cesta nás u Českých drah vyjde na dvojnásobek,“ řekl Událostem247 pravidelný čtenář Miroslav D. z Ústí nad Labem.





