Chystá se velká změna pro nové řidiče: Na silnici budou moci i bez řidičáku
Ministerstvo dopravy připravilo zásadní změnu, která některým řidičům dovolí řídit automobil i bez řidičského oprávnění. Jak to bude fungovat?
Mladší řidiči by se už brzy mohli setkat se zásadní změnou, která výrazně ovlivní jejich působení na pozemních komunikacích. Ministerstvo dopravy se chystá novým řidičům povolit jízdu automobilem, a to ještě dříve, než jim domů dorazí plastový řidičský průkaz. Jakmile budou zapsáni do registru, nemusí už na něj dále čekat a mohou klidně vyjet do provozu. To však není jediná změna, kterou ministerstvo dopravy chystá.
Nová pravidla pro nové řidiče
V dnešní době si řidiči po úspěšném absolvování zkoušek v autoškole musí podat žádost o vydání průkazu na úřadu obce s rozšířenou působností. Dokud jim řidičský průkaz ve fyzické podobě nedorazí, pak nemají možnost vyrazit na silnice. Tento proces ale většinou trvá déle než měsíc a ministerstvo dopravy si uvědomuje, že pro řidiče je tato skutečnost častokrát frustrující. Koneckonců, po úspěšných zkouškách v autoškole se jedinec stane oficiálně řidičem, tak proč by měl pak více než měsíc čekat na řidičský průkaz, aby mohl vyjet na silnici? Právě proto chce ministerstvo dopravy tento systém zrušit.
Nově nastavený systém však bude mít své podmínky a jednou z nich je registrace do Portálu dopravy. Do něj se noví řidiči mohou registrovat a přihlásit skrze bankovní identitu a v něm se následně i dozví, zda byli zapsáni do Centrálního registru řidičů. Pokud ano, pak už jim nic nebude bránit v tom, aby vyjeli na silnici. Podle dopravních expertů je zrychlení procesu krok správným směrem, statistika nehodovosti mladých řidičů je však důkazem opaku.
Mladí řidiči často bourají
Jak redakce Událostí247 zjistila, k nehodám mladých řidičů do 24 let dochází stále častěji. Nutno však podotknout, že za to nemůže vždy nedostatek zkušeností, ale především skutečnost, že usedají za volant starších aut. Podle Portálu nehod je totiž průměrné stáří vozového parku mladých řidičů přes 11 let. To je mimochodem o několik let více než u řidičů starších 24 let. Ono je to logické, mladí řidiči častokrát zdědí starší vozy po rodičích, případně si starší vůz pořídí cíleně proto, aby se nejdříve vyjezdili. Jenže čím je vozidlo starší, tím nebezpečnější se v dnešní době stává. Starší auta totiž nemají moderní bezpečnostní prvky, které by začínajícím řidičům mohly výrazně pomoci.
Výsledek je pak jednoznačný – mladí řidiči zaviní ročně 11 % nehod. Ministerstvo dopravy se proto v budoucnu bude snažit prosadit novelu zákona o silničním provozu, která by mohla obsahovat následující dvě novinky. Jednou by byl řidičský průkaz „na zkoušku“, a to pro řidiče do dvou let praxe. Pro ně by pak po spáchání závažného přestupku platila povinnost absolvovat psychologické sezení a také speciální program v autoškole. Začínajícímu řidiči by navíc v takovém případě mohla hrozit ztráta řidičského průkazu, případně pak 6 trestných bodů.
Druhou novinkou by bylo zavedení institutu L-17, který by sice umožňoval řídit vozidlo od 17 let, ale pouze za doprovodu zkušeného mentora. Mladý řidič by tak po svém boku musel mít například rodiče, který by měl přispět k tomu, aby jeho dítě řídilo bezpečně. Mentor však musí být minimálně 10 let držitelem řidičského oprávnění a musí mít nulový bodový stav.





