Není žádným překvapením, že obchodníci se snaží vydělat na zákaznících co nejvíce, často i za hranou morálky. Stát hledá způsoby, jak jim to ztížit.
Češi milují slevy a někdy si ani neuvědomí, že údajně výhodné zboží koupili za zcela běžnou cenu. Tomu má v budoucnu zabránit vládní novela zákona o ochraně spotřebitelů, kterou na začátku listopadu schválil po Sněmovně také Senát. Předloha, která vychází z evropských předpisů, přinese několik novinek. Nově budou mít spotřebitelé například právo odstoupit od smlouvy uzavřené na akční zboží až ve lhůtě 30 dnů namísto dosavadních 14 dnů, připomíná web Advokátní deník.
Lepší zítřky jsou na dosah
Tím nejzásadnějším, co novela přinese, je ale nutnost u zlevněného zboží uvádět jeho nejnižší cenu před akcí minimálně v uplynulých 30 dnech. Tím má dojít k zabránění klamání spotřebitelů, protože prodejci často uměle před slevou cenu zboží navyšovali. Nově budou muset také prodejci v recenzích výrobku informovat o tom, že výrobek hodnotili ti, kteří si ho skutečně koupili a použili, informovaly Události247 zde. Stát tím přistupuje k dalšímu kroku, jak nekalé praktiky obchodníků omezit na minimum.
Prodejci se k nim uchylují, aby vydělali co nejvíce peněz. Jednou z oblíbených taktik je například uvádět, že produkt bude dostupný jen po omezenou dobou. V lidech to vzbuzuje pocit, že mohou o něco přijít a pod nátlakem zakoupí něco, co ani nepotřebují. Často se také stává, že obchodníci uvádí u výrobků slevu, ale koncová cena na účtence je přitom ta původní. Mnoho lidí to ani nezjistí, protože si účtenku nekontroluje. Přitom nejde o výjimečné případy.
Na dárky už od září
„Čtyřicet procent kontrol slev ukáže, že výrobek, který je podle letáku nebo regálu ve slevě, tak ve skutečnosti ta sleva není zaúčtovaná na pokladně,“ uvedl pro Události247 mluvčí České obchodní inspekce Jiří Frölich. I na emotivní období, které se neodvratně blíží mají obchodníci svou zavedenou a ověřenou strategii. Vánoční zboží obchody nabízí s velkým předstihem. Cíl je jediný: co nejvíce vydělat. Podle marketéra Charlese Lindseyho lidé nakupují díky předčasné nabídce vánočního zboží už v září a postupně přikupují maličkosti až do Vánoc.
„Vánoční hudba, estetika a scenérie ovlivňují jejich nákupní chování,“ uvedl Lindsey pro web DothanEagle. Přestože ti, kteří se vrací z podzimní dovolené z teplých destinací mají ještě letní náladu, prodejci vytváří vánoční atmosféru s několikaměsíčním předstihem. Letos obzvlášť, protože předpokládají, že kvůli inflaci bude řada lidí při nakupování opatrnější. I proto se vánoční hudba line obchody o něco dříve. Lidé díky tomu o něco dříve vybírají dárky a obchodníci si mnou ruce nad zvýšenými tržbami.