Zdeněk Nekula (KDU-ČSL), šéf resortu zemědělství, v době zdražování ostře kritizuje obchodní řetězce. Teď se chystá zakročit i legislativně.
Web Seznam Zprávy informuje, že ministru zemědělství se nelíbí hlavně příliš vysoké marže obchodníků u některých potravin. Ty mají dosahovat dokonce až 250 procent. Problémy v obchodech by podle Nekuly mohl pomoci vyřešit zákon o tržní síle, který by umožnil postihovat nekalé obchodní praktiky, uvádí web Seznam Zprávy. Prioritou šéfa resortu je také úprava zákona o cenách, která by vedla k omezení počtu slevových akcí v obchodech. V jejich podílu je Česko v rámci EU na prvním místě.
Češi slevy milují
Někteří neváhají nákupu potravin v akci obětovat i spoustu času. „Už roky vůbec nenakupuju jinak, než podle termínů slevových akcí z letáků. Každý den jinam,“ podělila se pro Události247 o své nakupovací praktiky penzistka Alena Panáčková z Ostravy. V porovnání s ostatními zeměmi je v tomto Česko zcela unikátní. „Řetězce už neumí přetahovat zákazníky jinak, než spoustou cedulek ,sleva’. Jsou to stále znovu tytéž tanečky. V mezinárodním srovnání v tomto působíme opravdu absurdně,“ uvedl pro Události247 v únoru ekonom Vít Hradil.
Velký počet slev, který je pro řadu řetězců marketingovým trikem, ale má neblahý dopad na zemědělce, kteří si tím musí snižovat své zisky. „Dochází k extrémním slevovým akcím, které likvidují české zemědělce, kteří dlouhodobě nemohou prodávat zboží za podnákladové ceny. Je to likvidační,“ cituje web Seznam Zprávy dubnová slova ministra Nekuly. Proto hodlá slevové akce v zemi alespoň eliminovat. Server Seznam Zprávy v té souvislosti připomíná, že se objevily v minulost slevy, kdy se prodával rohlík za 50 haléřů či kilogram brambor za korunu.
Ministr zároveň ale k nákupu ve slevách vybízí
Šéf resortu zemědělství se stal v posledních dnech zároveň velkým podporovatelem slev. Web Echo24 informuje, že Nekula nabádá spotřebitele k nakupování ve slevách, protože to má přimět obchodní řetězce ke snižování cen. Podle ministra by měly obchody mezi zákazníky soupeřit hlavně cenou, tím by vzniklo zdravé konkurenční prostředí. „Slevy by měly být normálními cenami. To, co se tváří jako normální ceny, zkresluje situaci,“ cituje web Echo24 Nekulu.
Sám ministr se stal dokonce propagátorem některých slev. Web Lidovky připomíná, jak Nekula sdílel na sociální síti Twitter akci Lidlu na mouku. Veřejnost tuto jeho aktivitu nicméně nepřijala s nadšením, ale s kritikou. Někteří upozorňovali na to, že to působí jakoby ministr měl placenou spolupráci s Lidlem. Nekula se však ohradil, že pravidelně jedná se všemi řetězci.