Kvůli nedostatku nových automobilů a jejich vysokým cenám se zvyšuje poptávka po ojetinách. Mnoho Čechů si je dováží z Německa.
Pravidelně pro ojeté vozy do sousední země vyráží i David Kubrt, který své zkušenosti zveřejňuje na svém youtubovém kanálu. V jednom z videí zachycuje prohlídku tří vozů. Šlo o automobily značky Opel, Alfa Romeo a BMW. Všechna auta byla u jiných německých prodejců, jednalo se o bazary, které zveřejňují své nabídky na internetu. David Kubrt měl předem vozy vytipované, protože o ně měli zájem jeho klienti. Jel proto zjistit, jaký je jejich skutečný stav. První dva vozy, tedy Opel a Alfa Romeo, byly v pořádku. Problém se vyskytl až u BMW.
Potíže však nebyly v kvalitě vozu, ale v přístupu prodejců
Po důkladné prohlídce vozu, která zahrnovala diagnostiku, měření laku či projížďku, obchodníci změnili cenu. Nešlo přitom o zanedbatelné navýšení. Celkově se mělo jednat o téměř 1 000 euro (24 tisíc korun). Při konfrontaci prodejce s tím, že cena v inzerátu byla odlišná, přišel s kreativním vysvětlením. Podle muže, zřejmě turecké národnosti, měl nabízený vůz jiné pneumatiky než na fotografii v inzerátu. To bylo nakonec potvrzeno.
Takový přístup se zdál být podvodný. I proto Čech, který video z celého procesu vyjednávání zveřejnil, nakonec vůz pro svého klienta nekoupil. V tomto případě se jednalo o zkušeného obchodníka, který se od německého prodejce nenechal napálit. Klidně by se ale mohlo stát, že nezkušený jednotlivec, který se vydá do Německa s vidinou získání kvalitního a levného automobilu, naletí. Na problémy, které hrozí při nákupu ojetin u západních sousedů upozorňuje web Autosalon.
Německé vozy nejsou z Německa
Často automobily pocházejí dokonce z Ománu či Spojených arabských emirátů a prodejce zemi původu zfalšuje. Není to nijak složité. Třeba podvodníci v Německu vůz účelově zaregistrují jen na jediný den a pořídí si tam převozní doklady. Tím mají původ z Německa deklarovaný v technickém průkazu. Zákazníci tomu mohou předcházet tím, že se nebudou dívat na původ dokladů, ale na zemi, pro jakou bylo auto vyrobené. Tím pak mohou zájemci dojít k tomu, že auto není ze Západu, ale například z Balkánu.
„Rozdíl mezi cenou vozu například z Rumunska a Německa může dosahovat řádově desítek tisíc korun. Navíc, kdo hledá kvalitní ojetinu z Německa, by si ojeté auto z Rumunska, Bulharska či třeba Ukrajiny s největší pravděpodobností nekoupil,“ cituje web Autosalon ředitele Cebie Martina Pajera. Lidé by si při nákupu ojetiny nejen z Německa měli dát pořádný pozor také na skutečný stav tachometru. Zjistit je to možné z doložitelné servisní historie. Informace o vozu je možné získat i online, a to prostřednictvím VIN kódu.