V posledních letech stoupá počet dopravních nehod, kterých jsou účastni senioři. Odborníci volají po důslednějších kontrolách starších řidičů.
S přibývajícím počtem seniorů roste také jejich počet za volantem. To s sebou přináší nemalá rizika. Jak Události247 upozorňovaly, starší lidé mají pomalejší reakce, horší prostorové vnímání a často také špatný zrak i sluch. Přestože to všechno patří ke stárnutí, za volantem jde o nevítané projevy. V nevhodném okamžiku může zaváhání seniora způsobit nehodu s fatálními následky. Přitom často taková kolize stojí život především starší řidiče.
Mnoho obětí mezi seniory
Jak upozorňuje web Senior bez nehod, u lidí nad 65 let je dvakrát vyšší pravděpodobnost, že skončí nehoda jako smrtelná, než u osob ve věku 30 až 49 let. U starších 74 let je riziko dokonce 16krát vyšší. Seniorů přitom za volantem není málo. Podle údajů ministerstva dopravy bylo ke konci loňského roku evidováno 1 425 961 držitelů řidičského oprávnění skupiny B ve věku nad 65 let. Z celkového počtu zhruba 6,5 milionu tak jde o téměř 22 procent řidičů. Velkou část z nich tvoří i ti, kteří překročili 80 či dokonce 90 let.
Je tak pochopitelné, že čím dál častěji se stávají senioři oběťmi dopravních nehod. Způsobeno je to také tím, že i méně závažná zranění mohou mít pro starší osoby fatální následky. Jak píše web Deník, v loňském roce na českých silnicích zemřelo 120 seniorů. Každá čtvrtá oběť dopravní nehody tak byla starší 64 let, před osmi lety to byl každý pátý. Stále více se proto ozývají hlasy, aby bylo seniorům od určitého věku řízení zcela zakázáno, nebo alespoň významně omezeno. Pravidelné povinné lékařské kontroly zřejmě nestačí.
Zábavný návod na silnice
„Děje se, bohužel, i to, že místo důkladného prověření stavu se jedná o formální návštěvu lékaře. Dotyčný zaplatí poplatek, lékař vydá bez detailnějšího přezkoumání potvrzení. To poté postrádá smysl. Za volantem se tak ocitají i lidé, kteří by řídit dávno neměli,“ uvedl pro web Deník mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota. Řešením by mohlo být také omezení způsobilosti k řízení jen na určitý okruh kilometrů v okolí bydliště či jen v určitou denní dobu. Senioři by tak mohli mít v řidičském průkazu uvedeno, že nesmí vyjet na dálnice či jezdit jen ve svém kraji.
Některé evropské státy jdou také cestou motivace. Rakousko a Francie nabízí za odevzdání řidičáku slevu na vozidlo, které jezdí maximální rychlostí 40 km/h, připomíná web Kurzy. V Česku je zajímavou iniciativou projekt Senior bez nehod, který vede preventivní programy pro seniory v netradiční formě. Jak píše web Deník, přednášky probíhají v podobě divadelních scének, které se snaží zábavně poučit a zároveň pobavit. I proto slaví velký úspěch. Za téměř pět let je shlédlo zhruba 40 tisíc diváků.