Senior za volantem jako impuls k opatrnosti. Starší lidé způsobí až pětinu dopravních nehod

Dobrý zrak a rychlé reakce jsou základními předpoklady pro bezpečnou účast v silničním provozu. Seniorům ale často tyto požadavky chybí.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zaváhání, pomalá reakce, delší přemýšlení, horší prostorové vnímaní. To jsou často pozorované neduhy u starších řidičů. Horší zrak a opožděnější reakce jsou vcelku přirozené znaky stárnutí. Za volantem ale rozhodně nevítané, protože zvyšují riziko dopravní nehody. Jak upozorňuje projekt Senior bez nehod, v případě kolize vozidel u starších lidí je především vyšší riziko fatálních následků. U lidí nad 65 let je dvakrát vyšší pravděpodobnost, že skončí nehoda jako smrtelná, než u osob ve věku 30 až 49 let. U starších 74 let je riziko dokonce 16krát vyšší.

Fatální následky

Potvrzuje to také tragédie, ke které došlo minulý měsíc v Praze. Jak popsal server Deník, na silnici spojující Mnichovice s Mirošovicemi se střetla Felicia s Fordem. Oba vozy šoférovali senioři a jeden z nich na místě zemřel. Bez zranění naštěstí skončila nehoda seniora na Prostějovsku. Osmdesátiletý muž v obci Mořice naboural do konstrukce autobusové zastávky, stromu a zaparkovaného auta poté, co ho zřejmě přemohl mikrospánek, jak píše server iDnes.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Vážná dopravní nehoda

Druhý případ si vyžádal vysokou materiální škodu, která přesáhla 400 tisíc korun. Čím dál častěji se tak diskutuje o tom, zda by senioři neměli být za volantem více omezeni. Například úplným odebráním řidičského oprávnění od určitého věku nebo povinností podstoupit rekvalifikační kurzy. Příklady z praxe totiž naznačují, že dosavadní omezení není dostačující. Jediné, co musí řidiči starší 65 let absolvovat jsou lékařské prohlídky. I od 68 let ale jsou povinné jen každé dva roky. Přitom během dvou let se v tomto věku může zdravotní stav výrazně zhoršit.

Povinné kurzy

Navíc si řada starších řidičů ani nepřipouští a není si vědoma toho, že by měli pomalejší reakční schopnosti. Je ale také mnoho těch, kteří jsou vůči svým schopnostem za volantem soudní. To potvrzuje i zájem o speciální kurz, o kterém informuje server ČT24. V něm se senioři mohou naučit, jak zvládnout smyk a neztratit kontrolu nad řízením ani v krizové situaci. Takových projektů by mohlo přibývat ruku v ruce s tím, jak se bude zvyšovat počet starších řidičů. A možná by v budoucnu mohlo dojít k tomu, že budou kurzy povinné.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Senior řídící automobil

Už vzhledem k zastoupení seniorů mezi všemi řidiči. Motoristé nad 65 let tvoří 22,5 procenta všech řidičů. V loňském roce bylo v Česku 1,57 milionů starších řidičů, jak uvedl server Novinky. Na druhou stranu je třeba ukázat i tu dobrou stranu seniorů za volantem. Podle policejních statistik jsou starší řidiči většinou zkušení, nepřekračují povolenou rychlost ani neřídí pod vlivem alkoholu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Ondřej Kočí
Autor článku

Ondřej Kočí

Zobrazit další články