12 utajovaných triků, které na nás používají obchodní řetězce: Na číslo čtyři jste někdy určitě naletěli i vy

Určitě se vám už někdy stalo, že jste šli do obchodu jen pro pár věcí, které zrovna potřebujete, ale nakonec jste odešli s velkým nákupem.

i Zdroj fotografie: Jiří Klimenský pro Události247
                   

Obchodníci totiž dobře vědí, jaké triky a fígle na zákazníky použít, aby mimoděk nakoupili mnohem víc věcí, než pro jaké původně přišli. Jak jsme psali už dříve, triků na ošálení nakupujících obchodní řetězce používají hned několik. Teď si představíme ty nejčastější, které na vás mohou v obchodech číhat.

Na mě to mělo přesně opačný účinek, říká zákaznice

Důležité je, aby kupujícího zboží zaujalo na první pohled. Výrobci to dobře vědí a proto dokonce platí obchodům takzvané regálné, aby jejich produkty umístili právě na nejvhodnější místo, píše web Blesk. Dalším fíglem, který má zákazníka přimět k nakupování, jsou různé cedulky a upozornění. Při nakupování se totiž pohled zákazníka pohybuje zleva doprava, stejně jako při čtení a vidí také cedulky, které upozorňují na reklamy a akce.

iZdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
Prodejci používají na své zákazníky rovnou několik fíglů, aby dosáhli co největších prodejů

Obchodníci také čas od času úplně zpřeházejí regály se zbožím, aby zákazník nešel „najisto“, ale aby musel obchod pečlivě procházet a hledat dané zboží. Co kdyby mu padlo do oka ještě něco jiného, okolo čeho by třeba jinak ani nešel. „Tak tohle znám moc dobře, nedávno jsem byla v Globusu pro kočičí písek. Jenže zboží pro zvířata přestěhovali o kus dál, tak jsem docela zuřila, že to tam musím hledat. Nic jiného navíc jsem ale nekoupila, jak jsem byla naštvaná,“ řekla Událostem247 Petra Hlávková z Brna.

Pozor na barvy

Čtvrtým trikem je nesprávná cenovka, pokračuje Blesk. Pokud si toho zákazník všimne a upozorní prodavače, dozví se, že patří k sousednímu zboží a nedopatřením ji „někdo“ prohodil. Je však také možné, že si toho nevšimnete a při větším nákupu se pak vyšší cena u pokladny ztratí. Dlouhodobé průzkumy ukázaly, že lidé nejvíce kupují zboží, které je ve výšce očí. Dobré je také dávat pozor na zboží ve velkém obalu, který je ale poloprázdný. Pastí jsou i věrnostní kartičky, které zákazníky „nutí“ k opakovanému nákupu a sběrů kreditů. 

iZdroj fotografie: Realeklas / Creative Commons / CC-BY-SA
Cenovky v regálech mohou hrát při rozhodování důležitou roli

Výhodně nemusí být ani zboží označené jako akční. To pak hodíte do košíku, aniž byste se nad cenou opravdu zamysleli. Zboží, které potřebují obchodníci nejrychleji prodat, bývá nejčastěji blízko vchodu. Nákup ovlivňují také barvy obalů, které dokážou ovlivnit mozek a naservírovat mu určitý pocit, píše dále Blesk.

Modrá značí bezpečí a důvěru, je oblíbená třeba u bank. Černá je stabilita a jistota, užívá se často na obaly luxusního zboží. Bílá vyznačuje rovnováhu a čistotu. Zelená má navodit pocit uklidnění, bezpečí, naděje, zdraví. Používá se třeba pro bio potraviny, dodává Blesk.

Naletěli jste někdy na jeden ze zmíněných triků? O vaše zkušenosti se s námi podělte v komentářích pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Jiří Klimenský
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články