Když vám banka zavolá, je důležité hovor od ní vzít. Pokud tak totiž neučiníte, můžete brzy přijít o svůj bankovní účet.
To, že banky nabízejí svým klientům finanční odměny a nejrůznější benefity, není žádnou novinkou. Nedávno se tomuto tématu dokonce redakce Událostí247 věnovala a upozornila vás, že na některé čeká dokonce odměna až 6 000 Kč. Stejně jako u všech případů, i zde má mince dvě strany. Ano, banky vám sice mohou vyplácet finanční odměny, ale také vás mohou připravit o vaše peníze. Respektive o váš bankovní účet. Jak se to stává a na co si dát pozor?
Banky mají svá pravidla
Možná to znáte a možná se vám to už někdy stalo. Ve vašem online bankovnictví na vás vyskočí zpráva s žádostí o doplnění údajů nebo vysvětlení transakce. Proč najednou takový zájem? Vždyť jste jejich klientem roky. Na první pohled to může vypadat, že banka přehání. Ve skutečnosti ale jen plní povinnosti, které jí ukládá zákon, konkrétně č. 253/2008 Sb. Ten má chránit bankovní systém před zneužitím, zejména kvůli praní špinavých peněz nebo financování nelegálních aktivit.
V případě, že se na vašem účtu objeví významná finanční suma, pak má banka povinnost vás kvůli ní kontaktovat. Je to logické – ačkoliv si to často neuvědomujete, banka vás sleduje a sleduje také vaše finanční chování. A právě to musí odpovídat tomu, co o vás banka ví. Když odešlete vyšší částku nebo uděláte neobvyklou transakci, může přijít dotaz – třeba na to, odkud peníze pocházejí. Tohle není otázka zvědavosti, ale spíš mechanismus, který má zabránit zneužití účtů. Banky tímto způsobem reagují na pravidla tzv. AML – Anti-Money Laundering – tedy opatření proti praní špinavých peněz.
Čas od času se tak může stát, že vám banka zavolá s dotazem, odkud peníze pocházejí. Pak samozřejmě záleží na tom, co bance řeknete. Jde o dar? Pak musíte doložit darovací smlouvu. Jde o dědictví? Pak kopii dědické smlouvy. Prodej nemovitosti? Kupní smlouvu nebo výpis z katastru. Je jedno, jaký důvod, důležité však je podat bance pravdivé vysvětlení a případně i potřebné doklady. No a když tak neučiníte, můžete dokonce přijít o bankovní účet.
Ignorace není řešení
Když už vám banka volá, je vždy důležité hovor vzít a hlavně ji neignorovat. V opačném případě by totiž mohlo dojít k situaci, kdy vám banka buď omezí služby, nebo kompletně zablokuje služby. Taktéž se může stát, že bez pořádného vysvětlení banka zamítne transakci, která vám na účtu přistála, a může dokonce informovat Finanční úřad. Myslete na to, že ignorace banky a jakákoliv neochota vysvětlit původ peněz je přinejmenším velmi podezřelá.
Banka vám samozřejmě může zavolat i v momentě, kdy z vašeho účtu začnou peníze mizet. Jde především o opatrnost a bezpečnost, zvlášť v dnešní době, kdy počet podvodů neustále roste. Opět – pokud nebudete zvedat hovory od vaší banky, může vám být v rámci bezpečnosti zablokován bankovní účet. Takže pro příště – až vám banka bude volat, myslete na to, že je důležité hovor zvednout a maximálně s ní spolupracovat.
Už vám někdy kvůli podobné záležitosti volali z banky?


