Spousta lidí už používá při nákupech mobilní aplikace, které také ve většině případů ukládají účtenky.
Znevýhodněnou skupinou jsou v tomto ohledu někteří senioři. Mají totiž problém s digitálními technologiemi. Na Událostech247 jsme psali například o tom, že se cítí znevýhodněni kvůli tomu, že nemají chytré telefony a tím pádem ani mobilní aplikace. Slevy proto hledají v letácích, které jim chodí do poštovních schránek.
Účtenka bude již jen na vyžádání
Je však možné, že se tito lidé zanedlouho dočkají další rány pod pás. Z obchodů už teď pomalu, ale jistě začínají mizet papírové účtenky, jak redakce Událostí247 dohledala na webu ČT24. Ty jsou přitom nedílnou součástí většiny nákupů. Lidé je dostávají v supermarketech, obchodech s oblečením a dalších prodejnách. V budoucnu by se však mohlo stát, že bychom papírové účtenky už jako doklad o svém zakoupeném zboží automaticky nedostávali. Vláda totiž plánuje jejich výrazné omezení, právě kvůli úsporám.
Takovou praxi zavedl například obchodní řetězec Globus, a to už v roce 2022, jak redakce Událostí247 dohledala na webových stránkách obchodu. Zákazníci Globusu mohou chtít k nákupu zkrácenou nebo pouze elektronickou účtenku. Roční úspora může dosáhnout až 3 000 kilometrů papíru, což tedy rozhodně není málo. Tato praxe se zavádí i proto, že velká část nakupujících si účtenku nebere a hned za pokladnou ji vyhodí. Ze zákona mají obchody povinnost dát každému zákazníkovi k nákupu účtenku, pokud o ni požádá.
Ušetří se tisíce kilometrů papíru
Ve většině obchodů je však běžné, že zákazníkům účtenku vytisknou ke každému nákupu automaticky pro případ reklamace. Pro mnohé nakupující je tak elektronické uchovávání pokladních dokladů vítanou změnou. Podobnou praxi zavedl také obchodní řetězec Albert a další. I zde zákazník dostane účtenku přímo do aplikace. „Aplikace aktivně využívám a účtenky v nich mi vyhovují, alespoň je dohledám i třeba za půl roku, když je potřeba,“ popsala Událostem247 paní Mirka Š. z Brna.
Ministerstvo průmyslu a obchodu také připravuje návrh, který by uzákonil elektronické účtenky jako standardní formu dokladu, jak Události247 dohledaly v tiskové zprávě. Cílem je zavést jednoduchý systém, který bude komfortní jak pro zákazníky, tak pro obchodníky. Papírové by byly vydávány pouze na vyžádání. Například v roce 2023 využívalo elektronickou účtenku devět z deseti aktivních uživatelů aplikace Můj Albert. Jak redakce Událostí247 dohledala na webových stránkách prodejce, díky tomuto kroku se ušetřilo 15 000 kilometrů účtenkového papíru.
Co si o digitálních účtenkách myslíte vy?


