Češi teď od pokladen v obchodech prchají. Rozčiluje je hlavně jedna věc, kvůli které zuří a prskají ostrá slova na prodavačky

Stále více zákazníků v poslední době využívá toho, že si mohou zboží sami namarkovat a zaplatit. Vyhnou se tak frontám na pokladnách a někdy i otravným nabídkám.

i Zdroj fotografie: Daniela Beránková pro Události247
                   

Zatímco v Česku samoobslužné pokladny získávají na popularitě, jinde je ruší. Jak Události247 psaly již dříve, ve Spojených státech a ve Velké Británii dochází k postupnému ústupu od používání samoobslužných pokladen. Některé obchodní řetězce je dokonce úplně odstraňují. Za rušením stojí obavy z rostoucího počtu krádeží a technických problémů spojených s tímto typem pokladen.

Řešením je samoobslužná pokladna

Vraťme se ale zpět do České republiky. Jak Události247 zjistily ze šetření výzkumné agentury STEM/MARK mezi obyvateli ve věku 18 let a více let, tři čtvrtiny lidí vnímají samoobslužné pokladny pozitivně. Fandí jim zejména lidé ve věku 18 až 29 let, kteří samoobslužné pokladny preferují nejčastěji. Pozitivně tyto pokladny vnímá také nadpoloviční většina lidí ve věku nad 60 let. S preferencí typu pokladny také souvisí velikost nákupu a délka fronty.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Čárové kódy budou zrušeny, v obchodech je už nikdy nenajdeme. Jak teď ale budeme skenovat zboží na samoobslužných pokladnách?

iZdroj fotografie: Lars Plougmann / Creative Commons / CC-BY-SA
Řadě zákazníků se nelíbí, že jim prodavačky nabízí zboží, o které nemají zájem

Existují však i jiné důvody, proč lidem samoobslužné pokladny vyhovují více. Spoustě z nich je totiž nepříjemné, jak jim prodavačky při placení ještě nabízejí nejrůznější zboží, které je ve stojanech u pokladny. Ať už jde o tužkové baterie, papírové kapesníčky, nebo nějaké kosmetické produkty. Záleží taky samozřejmě na typu obchodu. Tuto praxi přitom známe i z dalších institucí. Své produkty klientům nabízejí také třeba pošty nebo banky.

Není mi to příjemné, říká zákaznice

Myslím, že nejsem nesvéprávná a nepotřebuji, aby mi ještě pokladní nabízela věci, které navíc ve svém věku ani nepotřebuji. Minule se mě třeba v drogerii ptala, jestli si nechci koupit červený lak na nehty. No je mi 70, tak mohla vyhodnotit, že je to hloupost, ne?“ popsala Událostem247 paní Ivana z Třebíče. Řešením může být právě namarkování nákupu u samoobslužné pokladny, u které vám nikdo nic nabízet nebude. To je ale pro starší lidí často problém.

Pokladní s 50letou praxí prozradila, jak pozná bohaté zákazníky. Většinou to zvládne už během pár sekund

iZdroj fotografie: Wolfmann / Creative Commons / CC-BY-SA
U samoobslužné pokladny vám prodavačky nic nabízet nebudou

Stát stanovuje formou zákona o regulaci reklamy (č. 40/1995 Sb.) určitá pravidla, na jejichž dodržování je obecný zájem, a která se vztahují na všechny. Například ochrana zdraví, majetku, zájmů nezletilých osob, nebo dobrých mravů, jak uvádí web Ministerstva průmyslu a obchodu. V redakci Událostí247 jsme se shodli, že většině z nás je sice nabídka zboží u pokladen nepříjemná, ale není to nic, co by bylo potřeba nějak zvlášť řešit. Je to prostě jejich práce.

Setkali jste někdy v obchodě s něčím podobným?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články