Jaká země v Evropě je vůbec největším producentem emisí z automobilové dopravy a jak si vedeme v Česku? Dopadli jsme hůře, než se čekalo.
Emise jsou v posledních letech velmi diskutovaným tématem. Evropská unie usiluje o rozmach elektromobility a vymýšlí nejrůznější poplatky, které budou muset platit majitelé automobilů se spalovacími motory. To vše proto, aby je EU donutila k přechodu na elektromobilitu. Co se emisí týká, Česko je na tom skutečně špatně. Od roku 1990 stouply dopravní emise v ČR až o 70 %. Informoval o tom web ČT24.
Česko má z ostudy kabát
Česká republika získala nelichotivé prvenství jako země s nejvyššími emisemi z automobilové dopravy v Evropské unii. Tato skutečnost je výsledkem staršího vozového parku a pomalého rozmachu elektromobility. Na opačném konci spektra se pak umístilo Švédsko, které v porovnání s ostatními státy dosahuje nejlepších výsledků v oblasti snižování emisí. Oproti němu je Česká republika ohledně emisí na tom opravdu špatně.
Detailní průzkum se zaměřil na několik faktorů, které ovlivňují úroveň emisí v jednotlivých zemích EU. Mezi hlavní kritéria patřilo průměrné stáří vozového parku, podíl vozidel na alternativní pohon a celkové emise skleníkových plynů. Česko se pak umístilo na úplné špičce žebříčku a velký vliv na naše umístění mělo především průměrné stáří vozového parku. Na českých silnicích jezdí auta průměrně stará 14,5 roku. Stáří vozu pak značně ovlivňuje produkci emisí.
Málo vozidel na alternativní pohon
K umístění na špičce žebříčku přispěl i nízký podíl vozidel na alternativní pohony. Z celkového počtu vozidel se jich u nás nachází jen 0,7 %. Jde zároveň o vůbec jeden z nejnižších podílů v Evropě. Co se znečištění ovzduší týká, Česko se pak umístilo na nelichotivé třetí příčce. Naši sousedé jsou na tom přitom velmi podobně. Poláci mají téměř identické výsledky jako my, a to i přesto, že podíl vozů na alternativní paliva dosahuje 15,5 %.
Mezi další země, kterým se v žebříčku příliš nedařilo, se zařadilo například Slovensko, Rumunsko nebo Estonsko. Vůbec nejlépe si pak vedlo Švédsko, které je považováno za lídra v oblasti nízkých emisí. Norsko, které je známé pro svou podporu elektromobility, do tohoto výzkumu nebylo zařazeno, protože není členem EU. Kdyby v něm ale bylo zařazeno, určitě by urvalo zasloužené prvenství. V Norsku je dnes více elektromobilů než aut na benzin a prodeje dieselů razantně klesají.