O tom, že čím jsou řidiči starší, tím nebezpečnější mohou na silnicích být, se diskutuje už hodně dlouho.
Za posledních pět let se počet seniorů za volantem, kterým je více než 80 let, zvýšil o 41 procent. Výsledky již dříve zveřejnil Český statistický úřad ve své analýze. Přes tři čtvrtiny z těchto řidičů tvoří muži. Víte od nás, že na první povinnou zdravotní prohlídku nyní musí řidiči v 65 letech.
Po osmdesátce už jen MHD
Povinnost absolvovat pravidelné lékařské prohlídky mají běžní řidiči až v seniorském věku. Podle platné legislativy § 87 zák. č. 361/2000 Sb. o silničním provozu je zdravotní prohlídka po té první potom povinná v 68 letech a následně každé 2 roky. Pokud jimi senior v pořádku projde, může řídit, řečeno s nadsázkou, klidně i do sta let. V opačném případě si už bohužel za volant vzhledem k bezpečnosti své i ostatních sednout nesmí.
Přísná pravidla pro řidiče však platí v dalekém Peru. Jakmile totiž dovrší věkové hranice 80 let, mají s ježděním utrum, jak uvádí peruánský web Elcomercio. Za volant už bez ohledu na zdravotní stav zkrátka nesmí. Týká se to ovšem jen profesionálních řidičů. Peru se tak stalo první zemí na světě, která zavedla horní věkovou hranici pro možnost obnovení řidičáku. Zákon rovněž stanoví, že tamní řidiči musí od 70 let každý rok na povinnou zdravotní prohlídku.
Některé země žádné limity pro řidiče-seniory nemají
Cílem tohoto tvrdého kroku je zajistit, aby nejstarší řidiči nebyli na silnicích nebezpeční. Od 70 let tak vzniká povinnost podstoupit lékařské a psychologické vyšetření. Každé obnovení řidičského oprávnění je navíc podmíněno důkladnější kontrolou zdravotní způsobilosti. Opatření reagují na rostoucí počet dopravních nehod, které jsou často způsobeny staršími lidmi v důsledku zhoršení zraku nebo reflexů.
Například ve Francii však žádný věkový limit pro řízení auta neexistuje, jak Události247 dohledaly na tamním serveru Apartirdequelage. Řidiči mohou řídit neomezeně, pokud se cítí v pořádku. Nemusí navíc absolvovat žádné povinné lékařské prohlídky spojené s věkem. Věková hranice pro způsobilost řízení osobního auta, ani povinné zdravotní prohlídky, neexistují ani v Německu. Otázkou však je, zda je to pro všechny bezpečné.
Uvítali byste něco podobného i v ČR?


