Evropští politici chtějí sestavit seznam závad, které se již na starých autech nebudou moci opravovat. Všechny tyto vozy by měly zamířit do šrotu.
O zabavování aut psaly Události247 již dříve, v souvislosti s novými zákony v Polsku a Rakousku. Zatímco v první jmenované zemi tento přísný trest hrozí za řízení v opilosti, v Rakousku mohou policisté zabavit auto řidičům, kteří výrazně překročí maximální povolenou rychlost. V budoucnu by však kvůli nařízení EU mohla být auta vybraným řidičům zabavována i v Česku. A ani by nemuseli udělat žádný přestupek.
Některé vozy budou muset do šrotu
Jak upozorňuje web Portál řidiče, loni vyšlo na povrch navrhované nařízení Evropského parlamentu, které by určovalo, která auta jsou ještě opravitelná, a která budou muset do šrotu. Majitelům starých aut, která by přísná kritéria nesplnila, by se tak mohlo stát, že by jim byly vozy v podstatě zabaveny a museli by je poslat na sešrotování.
Návrh sice zatím nemá definitivní podobu. Jak však dále uvádí server Portál řidiče, uvažuje se o sestavení seznamu takzvaných neopravitelných závad, při nichž by auto už mělo zamířit na vrakoviště. Kromě vyhoření vozu by mohlo jít i o případy, jako je výměna převodovky, části karoserie nebo třeba motoru.
Češi mají stará auta v oblibě
Hlavním důvodem případného zavedení této novinky má být snaha o omlazení vozového parku. Evropští politici si od nařízení slibují urychlení nahrazování starých aut novými, moderními, ideálně pak těmi na elektrický pohon. Starší auta totiž mají vyšší emise a tím pádem i daleko větší negativní dopady na životní prostředí.
Zejména ve státech na východě EU, tedy i v Česku, se však tento nápad nejspíš nesetká s kladnými reakcemi. Právě v těchto zemích jsou totiž lidé zvyklí používat mnohdy i velmi stará auta. Podle webu Ekonom mají například Češi doma stále asi 21 tisíc Trabantů a 128 tisíc Felicií, což jsou auta stará i několik desítek let.
A vysoké stáří českého vozového parku dokazují i celková čísla. Jak uvádí web TN, v Česku loni dosahovalo průměrné stáří osobního auta 16,2 roku. To je páté nejvyšší číslo v celé EU. A tato hodnota se navíc každoročně navyšuje. Mohlo by se tak stát, že v případě zavedení zmíněného evropského nařízení by tisíce Čechů své vozy musely v případě závady odevzdat a pořídit si místo nich novější.