O tom, že není sleva jako sleva, jsme na Událostech247 psali několikrát. Někdy se stane, že váš nákup není zdaleka tak výhodný, jak prodejce slibuje.
Falešné slevy patří mezi nekalé obchodní praktiky, které využívá velké množství internetových obchodů i kamenných prodejen, jak psaly Události247 už dříve. V praxi to vypadalo tak, že zákazník viděl produkt ve slevě, ale pokud nevěděl, že jeho původní cena je v danou chvíli vyšší, než byla v posledních dnech, naletěl prodejci a zboží zakoupil v domnění, že ušetřil.
Kontroly zjistily desítky prohřešků
Informovali jsme také o tom, že obchodní řetězec Lidl označuje zboží v akci oranžovou cenovkou, aby to pro zákazníky bylo přehledné. Touto barvou byla například zvýrazněna také cena u rýže basmati. Podle oranžové cedule byla původní cena této potraviny 39,90 a po slevě jen 34,90. V minulosti se na sociálních sítích objevil i příspěvek, na kterém je však vidět, že za oranžovou cenovkou je klasická bílá a na ní je úplně stejná cena. Sleva rýže tak byla 0 procent.
Na kontroly obchodních řetězců se zaměřuje Česká obchodní inspekce, která kontroluje plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele při nabídce a prodeji zboží v souvislosti s poskytováním slev. V rámci kontrolní akce realizovala 477 kontrol. Porušení právních předpisů bylo zjištěno při 178 kontrolách, jak píše web Vitalia. Cílem akce bylo ověřit správnost informací o ceně výrobků, u kterých prodávající deklaroval slevu.
Kdo dostal nejvyšší pokuty?
Nejčastějším zjištěním bylo porušení zákona o ochraně spotřebitele, týkající se informace o slevě. Také se jednalo o údaje o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutí slevy. Tato povinnost, vztahující se k informaci o slevě, byla porušena v celkem 74 případech. V 41 případech došlo dokonce k nesprávnému účtování prodávaných výrobků. Znamená to, že zákazníci v obou případech přišli o peníze, aniž by o tom měli tušení.
Mezi největšími obchodními řetězci byla nejvyšší pokuta uložena řetězci Kaufland. A to ve výši 570 000 korun. Dvě pokuty, každá ve výši 400 000, a další ve výši 350 000 korun, byly uloženy řetězci Albert. Pokutu ve výši 400 000 dostal řetězec Lidl a 280 000 musí zaplatit Penny. „Ve všech těchto obchodech nakupují a netěší mě, že mají podle kontrol takovéto výsledky. Jsem asi i ráda, že nemám tušení, o kolik peněz jsem při nákupech mohla přijít,“ řekla Událostem247 paní Jiřina z Kuřimi.