Přišlo se na to, jak nás velké obchodní řetězce každý den okrádají o spoustu peněz. Ani si toho nevšimnete

O tom, že není sleva jako sleva, jsme na Událostech247 psali několikrát. Někdy se stane, že váš nákup není zdaleka tak výhodný, jak prodejce slibuje.

i Zdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
                   

Falešné slevy patří mezi nekalé obchodní praktiky, které využívá velké množství internetových obchodů i kamenných prodejen, jak psaly Události247 už dříve. V praxi to vypadalo tak, že zákazník viděl produkt ve slevě, ale pokud nevěděl, že jeho původní cena je v danou chvíli vyšší, než byla v posledních dnech, naletěl prodejci a zboží zakoupil v domnění, že ušetřil.

Kontroly zjistily desítky prohřešků

Informovali jsme také o tom, že obchodní řetězec Lidl označuje zboží v akci oranžovou cenovkou, aby to pro zákazníky bylo přehledné. Touto barvou byla například zvýrazněna také cena u rýže basmati. Podle oranžové cedule byla původní cena této potraviny 39,90 a po slevě jen 34,90. V minulosti se na sociálních sítích objevil i příspěvek, na kterém je však vidět, že za oranžovou cenovkou je klasická bílá a na ní je úplně stejná cena. Sleva rýže tak byla 0 procent.

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
Slevy vyhledává denně velká většina Čechů

Na kontroly obchodních řetězců se zaměřuje Česká obchodní inspekce, která kontroluje plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele při nabídce a prodeji zboží v souvislosti s poskytováním slev. V rámci kontrolní akce realizovala 477 kontrol. Porušení právních předpisů bylo zjištěno při 178 kontrolách, jak píše web Vitalia. Cílem akce bylo ověřit správnost informací o ceně výrobků, u kterých prodávající deklaroval slevu.

Kdo dostal nejvyšší pokuty?

Nejčastějším zjištěním bylo porušení zákona o ochraně spotřebitele, týkající se informace o slevě. Také se jednalo o údaje o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutí slevy. Tato povinnost, vztahující se k informaci o slevě, byla porušena v celkem 74 případech. V 41 případech došlo dokonce k nesprávnému účtování prodávaných výrobků. Znamená to, že zákazníci v obou případech přišli o peníze, aniž by o tom měli tušení.

Slevy v obchodech budou nyní jen pro vybranou skupinu Čechů. Ostatní musí zaplatit plné ceny

Mezi největšími obchodními řetězci byla nejvyšší pokuta uložena řetězci Kaufland. A to ve výši 570 000 korun. Dvě pokuty, každá ve výši 400 000, a další ve výši 350 000 korun, byly uloženy řetězci Albert. Pokutu ve výši 400 000 dostal řetězec Lidl a 280 000 musí zaplatit Penny. „Ve všech těchto obchodech nakupují a netěší mě, že mají podle kontrol takovéto výsledky. Jsem asi i ráda, že nemám tušení, o kolik peněz jsem při nákupech mohla přijít,“ řekla Událostem247 paní Jiřina z Kuřimi.

Co si o tom všem myslíte vy? Napište nám váš názor v komentářích pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Martin Dvořák
Autor článku

Martin Dvořák

Zkušený sloupkař, který od roku 2015 působil v zájmových časopisech. V zpravodajství Událostí247 se nyní snažím čtenářům přiblížit domácí témata, která se jich přímo dotýkají.

Zobrazit další články