Obchodníci se pomocí řady triků snaží lidi přimět, aby nakoupili více věcí a tedy utratili i vyšší obnos peněz. Některé techniky jsou přitom zakázané zákonem.
Až 5 milionů korun. Takto vysoké sankce mohou obchodní řetězce dostat za to, že používají klamavé reklamy či jinak porušují pravidla, jež jim ukládá zákon. I přesto tyto zakázané triky mnozí prodejci používají. Lidé, kteří si vše při nakupování v obchodech pořádně nezkontrolují, tak mohou přijít o mnoho peněz.
Častým prohřeškem jsou neúplné informace o ceně
Jak píše web CNN Prima News, kontroloři České obchodní inspekce (ČOI) v nedávné době zjistili hned několik porušení zákona. Tím nejčastějším prohřeškem je nedostatečné poskytnutí informací o skutečné ceně výrobku. Jak již dříve psaly Události247, prodejci totiž mají ze zákona povinnost uvádět na cenovkách informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou se v obchodech prodával v době 30 dnů před zlevněním. Ne všechny řetězce však toto pravidlo dodržují.
Obchodníci i přes zákaz používají trik, o kterém se sice moc nemluví, ale je stále poměrně častý. Krátkodobě zvýší cenu výrobku, aby následně mohli zboží nabízet v obrovských slevách. Ve skutečnosti jde v podstatě o falešnou slevu. Ta však na zákazníky často funguje a rádoby velmi výhodná nabídka je přiměje zboží koupit, přestože to třeba ani neměli v plánu. A jak tedy na tento fígl nenaletět? Podle mluvčího ČOI Františka Kotrby je důležité si vždy důkladně prohlédnout cenovky v obchodech, jak řekl pro web CNN Prima News.
Lidé mohou v obchodech narazit i na další klamavé praktiky
Existují ale také další triky, které již zakázané nejsou a prodejci je s oblibou využívají. O mnohých z nich již dříve psaly Události247. Obchodní řetězce se zákazníky snaží přimět k vyšším nákupům například tím, že jim dávají k dispozici větší nákupní košíky. Lidé totiž podvědomě mají tendenci košík opticky zaplnit, a do většího tak mnohdy mohou přihodit i zboží, které třeba ani původně koupit neplánovali.
Čeho je pak dobré si také všímat, je rozmístění zboží v obchodech. Není žádné tajemství, že lidé nejčastěji nakupují produkty, které se nachází ve výšce jejich očí. A tam také řetězce umisťují zboží, které chtějí primárně prodat. Jiné, mnohdy levnější varianty pak často bývají ve spodních či vrchních částech regálů.