Ne každý si uvědomuje, že účtenka je velmi důležitou součástí každého nákupu. Ať už v papírové, nebo v elektronické podobě.
Spousta lidí si dnes navíc tyto doklady ani nekontroluje. Naopak bez kontroly účtenky z prodejny většinou neodcházejí především starší lidé. Výjimkou však nejsou ani mladší generace lidí, kteří si dávají pozor na každou položku. Jak Události247 psaly již dříve, pokud jsou lidé zapojeni do věrnostního programu daného řetězce, často obdrží jen její elektronickou verzi.
Papírové účtenky budou jen na vlastní žádost
Klasické papírové účtenky navíc budou již brzy minulostí. Resort průmyslu a obchodu totiž připravil návrh, který má elektronické účtenky uzákonit jako standardní formu dokladu, jak Události247 dohledaly v tiskové zprávě. Cílem je zavést jednoduchý systém, který bude komfortní jak pro zákazníky, tak pro obchodníky. O papírové účtenky by však zákazníci nepřišli úplně a na pokladně by jim byly vydávány pouze na vyžádání.
Toto nařízení by mělo platit od poloviny roku 2025. Zcela opačně to však vypadalo před několika lety. Možná si ještě pamatujete na soutěž Účtenkovka, kterou pořádalo Ministerstvo financí. Loterijním tiketem byla jakákoliv vydaná účtenka od obchodníka, zaregistrovaná v EET. Účtenkovka byla spuštěna v roce 2017 jako nástroj motivující občany vyžadovat při nákupu účtenku. Jak Události247 zjistily na webu resortu, tato loterie skončila v roce 2020.
Reklamaci mi neuznali a o peníze jsem přišla, říká zákaznice
To, jak jsou účtenky důležité, dokazují i zkušenosti našich čtenářů. Při shonu u pokladny si totiž zákazníci často nevšimnou, že zaplatili za víc, než mají skutečně v nákupním vozíku. „Dělala jsem větší nákup na víkend a platila jsem přes 3000 korun. Doma mi však přišlo, že to je nějak moc. Mám účtenku v aplikaci, tak jsem ji doma zkontrolovala. Ukázalo se, že mi tam pokladní namarkovala maso za 390 korun, které jsem však neměla,“ popsala Událostem247 paní Jana z Brna.
Když se paní Jana později do nejmenovaného obchodu vrátila a požadovala nápravu, měla už smůlu. Bylo jí řečeno, že měla přijít hned poté, co zaplatila a že teď už se nedá prokázat, jestli si uvedené maso opravdu nekoupila. Téměř 400 korun tak bylo nenávratně pryč. Jak nám paní Jana řekla, rozhodla se proto chodit jen do prodejen, kde si markuje nákup sama ve službě Scan and Go. I přesto si však vše raději ještě jednou překontroluje hned poté, co vyjede z platební zóny.
Berete si v obchodě účtenku?


