V některých městech si v budoucnu už pravděpodobně nenatankujete. Boj proti emisím pokračuje, odnesou to majitelé starších vozů.
Co se týká pohonných hmot jako takových, redakce Událostí247 jim věnovala hned několik článků. Zabývali jsme se jejich kvalitou a samozřejmě i jejich cenou. Dnešní článek bude taktéž o pohonných hmotách, tentokrát však budeme probírat mnohem zásadnější problém než jejich cenu a kvalitu. První země se totiž rozhodla v rámci boje proti emisím zakázat tankovat pohonné hmoty do aut starších 15 let. Ne, opravdu nejde o vtip.
Zákaz tankování pro starší vozy
Znečištěné ovzduší a neudržitelný počet zastaralých vozidel na silnicích – právě to přimělo jednu světovou metropoli k mimořádně tvrdému opatření. Od dubna si tam majitelé starších aut jednoduše nenatankují. Jak redakce Událostí247 zjistila díky informacím z webu Times of India, opatření se zatím týká „pouze“ města Dillí. Právě tam byla totiž spuštěna technologie, která má kontrolu nad tím, kdo může čerpat palivo. Jak tato technologie funguje?
Na čerpacích stanicích v Dillí se mají nacházet speciální kamery, které jsou napojeny na databázi. Dokážou rozpoznat SPZ u vozidel a následně si tak snadno ověřit, jak staré dané vozidlo je. V případě, že bude starší 15 let, čerpací stanice pak automaticky odmítne natankování. Tento krok má omezit počet aut s nejvyššími emisemi, které každodenně zamořují ovzduší ve městě s nejhorší kvalitou vzduchu na světě. Nejde přitom o první nařízení, které zde vzešlo v platnost. Už v roce 2015 indické úřady zakázaly provoz těchto starých aut na území Dillí a později přišlo i na jejich vyřazení z registrů, pokud nebyla přestavěna na elektromobily.
Indie ano, Evropa zatím ne
Indické město Dillí má momentálně v registru okolo 8,4 milionu dopravních prostředků, přičemž téměř třetina z nich spadá do skupiny, které se týká výše zmiňovaný zákaz. Aut starších 15 let je zde okolo 2,75 milionu. Mnozí se proto domnívají, že se nové nařízení setká nejen s neúspěchem, ale také s odporem. Mnozí už totiž uvažují nad tím, jak tento zákaz obejít. Objevily se dokonce nápady, kdy by řidič navštívil čerpací stanici pěšky a palivo si jednoduše natankoval do kanystru. Ano, je to pracné, zato účinné.
Co se Evropské unie týká, ta se zatím k ničemu podobnému neodhodlala. Vzhledem k tomu, že chce ale v rámci svého balíčku Fit for 55 snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů alespoň o 55 %, je možné, že i my se některých restrikcí „dočkáme“. U nás v Česku má vozový park průměrné stáří okolo 16,5 roku a patří mezi vůbec ty nejstarší v Evropě. Je tedy jen otázkou, kdy se podobná nařízení začnou týkat i nás.
Co si o tomto nařízení myslíte?


