Již přes 5 měsíců platí v Evropské unii nová pravidla týkající se nově vyrobených aut. Splňovat je musí všechny vozy bez výjimky.
Když se řekne povinná výbava, většině řidičů vytane na mysl reflexní vesta, výstražný trojúhelník či autolékárnička. Pro výrobce automobilů má však tento pojem ještě další konotace. Nová auta totiž musí splňovat celou řadu regulí. A od letošního léta se pravidla rozšířila o další povinnou výbavu, kterou musí všechny nově vyrobené vozy mít.
Nová auta musí mít řadu bezpečnostních systémů
Nová povinná výbava aut musí být ve všech vozech vyrobených po 7. červenci letošního roku. Přesně od tohoto data totiž začalo platit nařízení Evropské unie, které to automobilkám nařizuje. Konkrétně se jedná o bezpečnostní předpis GSR2, jak píše web dTest.
Výbava spočívá v nutnosti instalace systémů aktivní bezpečnosti do všech nově vyrobených aut. Jedná se o soubor několika systémů, mezi něž patří třeba automatické brzdění při zaznamenání překážky, varování a korekce vyjetí z jízdního pruhu, monitorování tlaku v pneumatikách, upozornění na překročení povolené rychlosti či třeba upozornění na mikro spánek řidičů.
Výbava má zajistit vyšší bezpečnost
Jak připomíná web iDnes, zmíněné systémy, jež se souhrnně označují jako ADAS, automobilky do svých vozů postupně instalují již několik let. Ačkoli pro všechna nová auta bez výjimky je výbava povinná až od letoška, pro nové modely už povinnost platí od roku 2022.
Cílem všech těchto systémů má být především zajistit větší bezpečnost na silnicích a předcházet vzniku dopravních nehod. Faktem nicméně je, že pro mnohé řidiče jsou automatické systémy mnohdy spíš přítěží. A i když některé z nich je možné deaktivovat, u jiných to nelze. Motoristům tak nejspíš nezbude, než se s pípáním a dalšími signalizacemi smířit.