Blíží se další rok a s ním sáhnou řidiči opět o něco hlouběji do kapsy. Může za to nařízení Evropské unie.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Každý, kdo vlastní automobil, to zná. Provoz, pohonné hmoty i servis a opravy nejsou nic levného. Zapomínat bychom neměli ani na povinnou výbavu každého vozidla. Evropská unie do ní totiž přidává další prvky. Chce tak pokračovat v boji za snížení smrtelných nehod na našich silnicích. Upozornil na to web AutoŽivě.
Další výbava pro nově vyrobená auta
Evropská unie s novými nařízeními rozhodně nešetří. Jak už jsme na Událostech24 informovali, příští rok pak vejde v platnost mimo další očekávaná novinka, která se bude týkat povinné výbavy v nově vyrobených autech. Jedná se o technologii, která omezuje překročení povolené rychlosti. Tato funkce je známá jako inteligentní asistent rychlosti a pro řidiče má mít podle EU mnoho výhod. Od zavedení nové regulace si také slibuje zvýšení bezpečnosti na silnicích a pokles dopravních nehod.
Povinnost mít tuto novou výbavu v autě budou mít všechna vozidla, která budou vyrobena od července roku 2024. Podle zprávy z Bruselu se nová povinná výbava nebude muset dodatečně montovat na stávající modely. Ten, kdo si ale koupí nový vůz po tomto datu, bude muset draze zaplatit, dodává AutoŽivě. Výrobci totiž budou muset do vozů instalovat mnohem více elektroniky a určitě to nebudou chtít platit z vlastní kapsy. I ty nejlevnější a nejzákladnější modely v Evropské unii tak vyjdou mnohem dráž.
Obecné bezpečnostní předpisy
Podle prvotních informací by se měla cena zvednout minimálně o 200 euro, což je necelých pět tisíc korun. Ze seznamu povinné výbavy, který přinesl web TruckFocus, vyčnívají dvě hlavní položky: rychlostní asistent a černá skříňka. První bude vydávat zvuky, když řidič překročí povolenou rychlost. Ten druhý pak zaznamená a uloží každý pohyb, který řidič ve svém voze udělá. Kombinace obou by měla napomoci snížení nehodovosti.
„Řízení mě živí a v nákladním autě strávím pět dnů v týdnu. Protože mám soukromou firmu a několik velkých aut, z tohoto nařízení radost nemám, ale co se dá dělat. Není to jediná šílenost, která z Evropské unie přišla,“ řekl Událostem247 pan Zdeněk z Brna, který vlastní přepravní firmu. Nová povinná výbava nákladních vozidel je definována souborem pravidel, který se nazývá Obecné bezpečnostní předpisy. V konečném důsledku se bude vztahovat na všechna vozidla včetně osobních automobilů a autobusů. Zavádí se postupně v letech 2020 až 2029.