Nová povinná výbava: EU přichází s novým nařízením, od 1. ledna 2025 ji musí mít úplně každé auto
Od roku 2025 musí mít každé auto bez výjimky novou povinnou výbavu. Ta je důležitá pro bezpečnost silničního provozu.

Obsah článku
Rok 2024 přinesl zásadní změny na evropském trhu s automobily – některé nepříjemné a nepopulární. Jedna z nejvýraznějších změn je zavedení nových bezpečnostních standardů, které vedou k omezení nabídky modelů a zvýšení jejich cen. Od 7. července 2024 musí být všechna nová auta v Evropské unii vybavena pokročilými bezpečnostními systémy, známými pod zkratkou GSR2. Ty zahrnují technologie jako varování při opuštění jízdního pruhu, automatické brzdění při překážkách, detekci ospalosti řidiče, sledování tlaku v pneumatikách nebo systém ISA pro upozornění na překročení rychlosti. Informoval o tom web AutoŽivě.
Nová povinná výbava
Jednou z nejpřekvapivějších novinek je černá skříňka, která zaznamenává klíčová data o jízdě, včetně rychlosti, brzdění nebo polohy volantu. Zkráceně funguje dost podobně jako ty v letadlech. Automobilky musí od roku 2024 podrobovat každý model přísným testům, což prodlužuje dobu vývoje a zvyšuje náklady. Těžší konstrukce, nutná pro splnění bezpečnostních požadavků a automobily pak mají vyšší hmotnost. Tím se zvyšuje nejen spotřeba paliva, ale také kinetická energie při nehodách, což může mít fatální důsledky pro lehčí vozy.

SUV a další těžká auta sice chrání pasažéry uvnitř, ale při střetu s menšími vozy vytvářejí vyšší riziko zranění. Nové bezpečnostní systémy zároveň vyřazují některé modely z prodeje – například Renault Zoe, Suzuki Ignis nebo Renault Twingo. Automobily budou od zavedení těchto standardů dražší, odhaduje se o 20 až 30 tisíc korun.
Nový bezpečnostní systém ADAS
Bezpečnostní systémy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) zahrnují tři hlavní kategorie: informační, varovné a intervenující systémy. Informační technologie, jako automatická dálková světla nebo rozpoznávání dopravních značek, poskytují řidiči přehled o situaci. Varovné systémy, například detekce ospalosti nebo sledování slepého úhlu, upozorňují na nebezpečí. Intervenující systémy, jako prevence čelní srážky nebo automatická korekce jízdy v pruhu, už přímo zasahují do řízení.

Tento trend vede k postupnému omezení role řidiče, který se stále více stává pouze dohlížejícím cestujícím. Budoucnost automobility se tak pomalu ale jistě blíží k autonomii. Co se starých vozů týká, jejich majitelé se zatím nemají důvod bát. Dle mého názoru je však otázkou času, než budou staré automobily vzhledem k novým emisním standardům pomalu vytlačeny z provozu. A kdo ví, třeba časem jízda ve starších automobilech bez systému ADAS bude kompletně zakázána.