Od roku 2025 musí mít každé auto bez výjimky novou povinnou výbavu. Ta je důležitá pro bezpečnost silničního provozu.
Rok 2024 přinesl zásadní změny na evropském trhu s automobily – některé nepříjemné a nepopulární. Jedna z nejvýraznějších změn je zavedení nových bezpečnostních standardů, které vedou k omezení nabídky modelů a zvýšení jejich cen. Od 7. července 2024 musí být všechna nová auta v Evropské unii vybavena pokročilými bezpečnostními systémy, známými pod zkratkou GSR2. Ty zahrnují technologie jako varování při opuštění jízdního pruhu, automatické brzdění při překážkách, detekci ospalosti řidiče, sledování tlaku v pneumatikách nebo systém ISA pro upozornění na překročení rychlosti. Informoval o tom web AutoŽivě.
Nová povinná výbava
Jednou z nejpřekvapivějších novinek je černá skříňka, která zaznamenává klíčová data o jízdě, včetně rychlosti, brzdění nebo polohy volantu. Zkráceně funguje dost podobně jako ty v letadlech. Automobilky musí od roku 2024 podrobovat každý model přísným testům, což prodlužuje dobu vývoje a zvyšuje náklady. Těžší konstrukce, nutná pro splnění bezpečnostních požadavků a automobily pak mají vyšší hmotnost. Tím se zvyšuje nejen spotřeba paliva, ale také kinetická energie při nehodách, což může mít fatální důsledky pro lehčí vozy.
SUV a další těžká auta sice chrání pasažéry uvnitř, ale při střetu s menšími vozy vytvářejí vyšší riziko zranění. Nové bezpečnostní systémy zároveň vyřazují některé modely z prodeje – například Renault Zoe, Suzuki Ignis nebo Renault Twingo. Automobily budou od zavedení těchto standardů dražší, odhaduje se o 20 až 30 tisíc korun.
Nový bezpečnostní systém ADAS
Bezpečnostní systémy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) zahrnují tři hlavní kategorie: informační, varovné a intervenující systémy. Informační technologie, jako automatická dálková světla nebo rozpoznávání dopravních značek, poskytují řidiči přehled o situaci. Varovné systémy, například detekce ospalosti nebo sledování slepého úhlu, upozorňují na nebezpečí. Intervenující systémy, jako prevence čelní srážky nebo automatická korekce jízdy v pruhu, už přímo zasahují do řízení.
Tento trend vede k postupnému omezení role řidiče, který se stále více stává pouze dohlížejícím cestujícím. Budoucnost automobility se tak pomalu ale jistě blíží k autonomii. Co se starých vozů týká, jejich majitelé se zatím nemají důvod bát. Dle mého názoru je však otázkou času, než budou staré automobily vzhledem k novým emisním standardům pomalu vytlačeny z provozu. A kdo ví, třeba časem jízda ve starších automobilech bez systému ADAS bude kompletně zakázána.